GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 16

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 16

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

15

-

malle beoordeeling der feiten te onthouden; de objective arstellung is eis eh ; elke beoordeeling zou geschieden naar at de historicus zelf voor zedelijk goed of kwaad hield, en --~ !t subjectieve element weer in de historie terugbrengen. Op storisch gebied mogen daarom alleen relatieve Werturtheile ~veld worden d. w. z. zulke oordeelen, waarbij de historicus g !el afgedacht van zijne persoonlijke overtuiging, verklaart, ' n verschijnsel in ~en gang der ontwikkeling past of niet. 3,,) )0 krijgt men tot resultaat een volkomen neutrale eschiedenis, aarin een Protestant met evenveel onpartijdigheid het Pausdom s een Roomsche het leven van Calvijn behandelt. Om tot deze objectiviteit te geraken, wijst deze school daarom, "incipieel elke Vorau~etzung af. De historie is noch philosophie )ch natuurkunde en kari daarom evenmin uit een idee logisch orden .....afgeleid, als door vaste natU1.~rwetten worden beheerscht) e wetten, die de positieve school in de historie vindt, zijn -fahrungsregeln, maar die het kenmerk van een wet, d. i. ab,lute noodzakelijkheid missen. 40) De spontaneïteit van den enschelijken wil wordt dus gehandhaafd, ook al erkent deze :hool, dat de wil "bedingt" is door allerlei factoren, die deels de natuur, "deels in de ·.pu::d zelf, deels in het historisch mi!u gegeven zijn. 41) Een idee in de historie vindt ze niet; 1f nam nog wel het bestaan van ideeën aan, keren invloed uitoefenden en waarvan hij den God zoekt, maar deze ideeën stonden on misch verband, kwamen even plotseling op, als ze weer verlIenen; de jongere generatie heef~ dan OJk' deze ideeënleer s ballast overbourd geworpen. ,) En even beslist als deze hooi van het historisch terrein de philosophische idee en de ltuurwet bant, wil ze ook niets weten van de providentia Dei. an God den Zoon kan evenmin sprake zijn in de geschiedenis , van God den Vader, verklaarde L. VON RANKE; niet omdat i persoonlijk het mysterie des geloofs verwierp, maar omdat ) historisch gebied niet het geloof, maar alleen de wetenschap n het woord komen mag. 43)/ lotus chen met al deze negatieve resultaten bouwt men geen ::tenschap op. Zal de historie meer zijn dan een bloot aggregaat

-

--

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 16

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's