GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 21

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

22

entnommen, m i t d e n w i s s e n s c h a f t l i c h e n

Grundsätzen

unseres P h y s i k e r s in k e i n e r s i c h t b a r e n V e r b i n d u n g stehen.

In diesen Sätzen können w i r n u r

Glaubensarti-

k e l ! ! ) sehen, die z u seinem philosophischen S y s t e m v o n anderer Seite her hinzukamen, und demselben nur u n v o l l k o m m e n angegliedert w u r d e n . " E v e n z o o eenige bladzijden v e r d e r :

76

) „So

w i c h t i g ihm aber dieser G l a u b e und diese Vorschriften für seine P e r s o n (!) waren, mit seinem philosophischen S y s t e m hängen sie innerlich nur theilweise zusammen, während sie ihm nach einer andern Seite unverkennbar widersprechen". E n w e d e r o m : „ A u c h diesem reineren Götterglauben fehlt es jedoch an einer wissenschaftlichen (!) Verknüpfung mit seinen philosophischen A n s i c h ten." )

E n het geheele standpunt van ZELLER komt duidelijk

77

uit in de slotwoorden zijner uiteenzetting van theologie: „ S o

w i c h t i g aber diese Z ü g e

Empedokles'

auch sind, wenn es

sich darum handelt, ein vollständiges B i l d von der Persönlichkeit und dem W i r k e n besonderen

des E m p e d o k l e s z u gewinnen, oder i m

seine religionsgeschichtliche S t e l l u n g zu schildern,

so ist doch ihr Zusammenhang mit seinen philosophischen Ueberzeugungen zu lose, als dass w i r ihnen für die Geschichte der Philosophie eine grössere Bedeutung beilegen könnten." 8) M e n 7

ziet, waar het o m te doen i s ; philosophie en religie moeten gescheiden

worden, desnoods

met g e w e l d ;

geloof en weten-

schap, ze staan tegenover elkander; de mensch en de denker zijn t w e e ; en zijn ze het niet of willen ze het niet zijn, dan maakt men ze het eenvoudig in naam der Eindelijk

Plato.

In

wetenschap!

hem komt bijzonder het streven

der

kritisch-rationalistische richting aan het licht. V a n onecht verklaren k o n hier geen sprake zijn; men zou er trouwens zijn eigen glazen door hebben i n g e w o r p e n ; want in denzelfden dial o o g zijn dikwijls religieuze mystiek en „ z u i v e r e " philosophie dooreengemengd. Maar zoo w o r d t dan ook bij PLATO hetzelfde toegepast

als

bij

de

anderen:

de

gen staan buiten de consequenties systeem. schrijft:

Te

der

Orphik

uitin-

van PLATO'S philosophisch

is het dan ook niet, als NATORP

„ E s ist wahr, dass PLATO seine mit dem

Gedankenkreis schen

verwonderen

mystisch-religieuze

zusammenhängenden

Vorstellungen auch sonst, auch i m Phaedo

religiösen

psychologiund Staat

mit der Ideenlehre enger verknüpft, als i m Interesse einer rei-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's