GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 69

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 69

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de Faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

68 Hooggeachte Geesink. Het "rude donatus", dat op de series lectionum dit jaar voor de eerste maal achter Uw naam voorkomt, moet voor U, die reeds in m'n studententijd gaarne wat toefdet in den kring waar 't U goed was, z'n moeite medebrengen. Het zij U 'n voldoening, dat de schouders van meerderen zich moeten zetten onder de taak tot nog toe U alleen opgedragen. Wat nu speciaal Uw philologische colleges betreft, in één Uwer preeken, die Uw leerlingen zoo gaarne lezen, ontmoette 'k onlangs deze terloops gegeven definitie van wereldwijsheid: "het zinnelijk-zichtbare voor veel werkelijker houden dan het geestelijk-denkbare" 1 61). Welnu wees ervan overtuigd dat 'k Uw oud-leerlingen nimmer in dezen zin Welt-weisheit zalleeren. En daar 't andere uiterste, het nadruk leggen op de realiteit van het geestelijk-denkbare ten koste van die welke aan het zinlijkwaarneembare toekomt, al evenmin deelt in Uw sympathie, moogt ge vertrouwen, dat ook in dit opzicht de oude lijn zal worden gevolgd. Zoo zij U in Uw naar 'k hoop nog rijk gezegenden levensavond de continuïteit van Uw werk in menig opzicht gewaarborgd.

Eerwaarde Broeders afgevaardigden der Kerkeraden van 's Gravenhage. Het is nog maar heel kort geleden dat 'k van U - moge 't niet voorgoed zijn! - afscheid nam. Het vele dat 'k in Uw kring en in dien der gemeente smaakte werd toen reeds aangestipt. Overeenkomstig den aard van dit uur wil 't U echter hier inzonderheid daarvoor danken, dat ge me steeds hebt toegestaan m'n werk te verrichten naar m'n eigen opvatting, blijkbaar in de meening dat een ieder het meest bereikt lndien men hem laat gaan in eigen pas. Dat zal me steeds blijven niet slechts een aangename herinnering, maar ook 'n voorbeeld in den omgang met hen, die 'k straks mede mag vormen voor hun geestelijke, goeddeels ook kerkelijke taak.

Weledelgeboren Dames en Heeren Studenten. Aan U me te geven in omgang en onderwijs zal me voortaan niet alleen plicht zijn. Integendeel: ook voorrecht. Onder den omgang, dien 'k op den voorgrond plaats, versta 'k niet slechts de uren opzettelijk aan de conversatie besteed: die zijn betrekkelijk weinig in aantal: er zal immers door U en mij hard moeten gewerkt. Met het kiezen van deze volgorde bedoel 'k echter U te zeggen, dat 'k steeds, ook bij m'n persoonlijke studie en onderricht hoop te bedenken, dat er nog iets meer is dan wetenschap: ons leven. Dat is, wijl alle schepsel op den logos rust, wel is waar niet alogisch, doch 't is wel irrationeel. Het dankt z'n wording en bestaan aan God, Die U naar Zijn bestel juist dezen tijd doet medemaken in welken de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 oktober 1926

Inaugurele redes | 79 Pagina's

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 69

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 oktober 1926

Inaugurele redes | 79 Pagina's