GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Strafbaarstelling van aanvalsoorlog - pagina 31

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Strafbaarstelling van aanvalsoorlog - pagina 31

Rede bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt aan de Vrije universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

29 gedwongen worden om af te zien van een beroep op den rechter. De strafbeclreiginJg tegen den staat-aanvaller wordt aldus Of ov,e rbodig of zonder gevolg. Waar het op aan komt is, dat de aanvaller in zijn opzet niet slaagt. Wordt dat opzet verijdeld, dan heeft de staatkunde voor de liquidatie van de gevolgen den strafrechter niet noodig. Mijn conclusie kan alzoo voor de poenale sanctie tegen den aanvalsoorlog niet gunstig zijn. Een behoorlijke delicts-omschrijving is niet mogelijk. De rechtspraak zou conventioneel zijn, zonder eigen rechtsmacht, afhankelijk van de medewerking van den beschuldigden staat of den staat, waaronder de individuee1e beschuldigde ressorteert, eene medewerking, die bij dit delict niet te verwachten is. Wil men een straf ten uitvoer leggen, wanneer die medewerking geweigerd wordt, dan is daartoe noodig dwang door andere staten, hetgeen met oorlog gelijk staat. Maar het voeren van dezen oorlog en het treffen na de overwinning van maatregelen voor herstel en veiligheid zijn daden van politiek, die in het kader van het strafrecht zich niet laten brengen. Dus moet maar worden afgezien van de strafbaarstelling van den aanvalsoorlog en moet het kwaad maar onbestreden blijven? Het een volgt niet uit het ander. De strafrechter is niet de eenige beschermer van het recht; zelfs moet worden gezegd, dat uit crimineel-politiek oogpunt aan de strafbedreiging t~en aanvals:1orlog niet een ,z eer groote waarde kan w01:'den tOe!gekend. De werking dier stra~bedreiging is volstrekt afhankelijk van den uitslag van den oorlog en de staat, die een .oorlog Ibegint, z-et daarbij 'zoo ontza,~gelijk vre elap het spel. dat .de strafbedreigiIllg nauwelijks een factor v,a n het·e ekenis kan worden Igenoemd. Wat de individueele personen betreft, die VOOT een strafvervolgi11llg wegens het uitbreken van den oorlog in aanmerking zouden 'komen, moet er op !Worden ,gewe~en, dat de !Wer.eldoorlog in een reeks van landen voor de regeerende vorstenhuken zoo noodlottige gevolgen heeft medegebracht, dat de mogelijkheid om voor den strafrechter te moeten verschijnen de slechte kansen niet zoo veel verhoogt. Welken invloed zou het bestaan van een strafbepaling in de bewogen dagen vóór het uitbreken van den oorlog in 1914 hebben gehad? En denkt men, dat die mogelijkheid door werkelijke verstoorders van de rust van de wereld als een Napoleon bij het nemen van hun noodlottige beslissingen in

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 november 1928

Inaugurele redes | 39 Pagina's

Strafbaarstelling van aanvalsoorlog - pagina 31

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 november 1928

Inaugurele redes | 39 Pagina's