GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het karakter van de overeenkomst van levensverzekering - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het karakter van de overeenkomst van levensverzekering - pagina 21

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

19 haar geheelen omvang, maar men laat den arts niet toe, ver~ doovende middelen toe te passen, die onduldbare pijnen zou~ den kunnen stillen. Al zal dus een belachelijk maken van dergelijke denkwijze niet geduld mogen worden , ernstige bestrijding van zulk een standpunt is dringend geboden. Er is niemand , zelfs onder de felste tegenstanders van verzekering, die op het standpunt staat, dat hij ter voorzie~ ning in zijn materieele nooden absolute lijdelijkheid mag toe~ passen. Ook is er wel niemand, die zalleeren, dat hij een dreigend gevaar niet uit den weg zal mogen gaan . Wie zal op principieele gronden weigeren , mede te ,helpen aan het blusschen van een brand, aan het redden van drenkelingen, aan het toedienen van geneesmiddelen? Waarom zijn er dan menschen , die niet van een bJ.iksem~ afleider of van inenting of van assurantie willen weten? Ziekte en brand en verdrinking zijn toch ook gevaren, die van God 's vaderlijke hand ons toekomen? Waarom mag wel het genezen gezocht worden , maar niet het voorkomen? Er wordt een willekeurig onderscheid gemaakt tusschen gewone rampen en buitengewone. De buitengewone zijn dan bijzondere openbaringen van God's toorn en men leert, dat zij om die reden niet mogen worden tegengegaan. Voor dergelijk onderscheid is echter geen andere grond aan te wijzen dan menschelijke inventie. Zulk onderscheid leidt tot een lijdelijkheid , waarvoor al evenmin eenige grond aan te wijzen is. De mensch heeft actief te zijn, dit wordt door ieder erkend. Maar het afbakenen van die activiteit binnen beperkte gren~ zen is een niet op den Bijbel te baseeren leer, tenzij begren~ zing om moreele of andere redenen (b.v. Zondagsrust) be~ paaldelijk in den Bijbel wordt voorgeschreven. Te prediken. dat door God gegeven middelen wel als remedie, maar niet als preventie van rampen gebruikt mogen worden, betee~ kent een miskenning van gaven God's. De mensch heeft leeren inzien , dat er in het verschijnen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 februari 1940

Inaugurele redes | 35 Pagina's

Het karakter van de overeenkomst van levensverzekering - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 februari 1940

Inaugurele redes | 35 Pagina's