GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Barthianisme en katholicisme - pagina 46

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Barthianisme en katholicisme - pagina 46

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gründe entgegen." (E. Schlink, Der Mensch in der Verkündigung der Kirche, 1936, pag. 151). Inzake de exegese van Romeinen 1 wijzen we nog op het feit, dat vanuit Barth's interpretatie niet verstaanbaar wordt, dat juist van Gods "eeuwige kracht en Goddelijkheid" wordt gesproken. Meer recht aan den tekst doet Schlink (a.w., pag. 143) als hij zegt: "Aber dies schlieszt nicht au s, dasz er abgesehen vom Wort nur als ferner Gott erkennbar wird. Denn die Gemeinschaft mit Gott wird nicht durch seine Allwirksamkeit und Erhaltung sondern allein durch seine Vergebung und Erwählung zuteil." Vgl. nog H. Schlier, Uber die Erkenntnis Gottes bei den Heiden, Evang. Theol., 1I, pag. 9 vvo en vooral Dr S. Greijdanus, Comm. op Romeinen, I, pag. 109 vv.) . 83 ) Dat blijkt duidelijk uit wat Barth schrijft in Dogmatik, 1938, pag. 335: "Es ist also nicht an dem, dasz Paulus nun etwa an einen den Heiden zur Verfügung stehenden Besitz an Erkenntnis des ihnen von der Schöpfung als offenbaren unsichtbaren Wesens Gottes zu appellieren, an dies es Wissen pädagogisch anzuknüpfen oder bei der Verkündigung Jesu Christi auch nur einen Augenblick den Anschein zu erwecken, als rede er von Dingen, die ihnen auf Grund jener "Uroffenbarung" schon bekant seien." 84 ) Het "niet te verontschuldigen" uit den brief aan de Romeinen moet in het geheel van Barth's zienswijze natuurlijk op de relatie tot het kruis zien, evenals dit bij de joden het geval is. 85 ) Vgl. S. G. de Graaf, Dogmatische Hoofdlijnen, 1940, pag. 20 vvo 86 ) Hier ligt het criterium in de vraag of men in zijn spreken over de algemeene openbaring te kort doet aan de noodzakelijkheid der bijzondere openbaring en aan de volstrekte beteekenis van de reddende genade in Christus. Hier valt ook de beslissing in de vraag of men Romeinen 1 en 2 interpreteert vanuit pelagiaansch of semipelagiaansch standpunt. Men kan alle exegese en dogmatiek, die zich bezighouden met Romeinen 1 en 2, toetsen naar het al- of niet ten volle in rekening brengen van dit ,,niet te verontschuldigen" en het ten onder houden van de waarheid in ongerechtigheid. Men zie vanuit dit gezichtspunt de beschouwingen van Cassian Meier. Die natürlichen Ordnungen in ihrer schöpfungsgemäszen und heilsgeschichtlichen Bedeutung. (In: Otto Iserland, Die Kirche Christi, pag. 224 en 233); Dr Crispinus Smits, Natuur en genade bij St. Paulus, Collect. Neerlandica. Natuur en Bovennatuur, 1937, pag. 4 vvo Bovendien moet men uit den aard der zaak bij de Roomsche theologen, die in verband met Romeinen 1 onderscheiden tusschen "kennen" en "erkennen", letten op de door hen bedoelde qualiteit en de inhoud van dit "kennen". Ook wanneer men het ,,niet-erkennen" niet wil verwaarloozen, kan men toch in het verzelfstandigde "kennen" weer bouwen aan een "theologia naturalis". Zie nog Dr Gervasius Brans, Sint Paulus en de heidenen, Een exegetisch theologische studie over Rom. 1 : 18--31, Stud. Cath. VIII, pag. 356 vvo en 368 vvo 8 7) Barth, Nein!, pag. 19. 88) Idem. 89) Idem, pag. 42. 90) Deze woorden spelen een belangrijke rol in de discussie over de natuurlijke theologie. Brunner heeft deze woorden van Calvijn volgens Barth e. a. verwaarloosd. Zie Barth, Nein!, pag. 45; P. Brunner, Allgemeine und besondere Offenbarung in Calvins Institutio. Evang. Theol. I, pag. 197: "Si integer stetisset Adam ... das ist das Vorzeichen mit dem die Erkennbarkeit Gottes auf Grund seiner Urbezeugungen versehen werden musz"; Peter Barth, Das Problem der natürlichen Theologie bei Calvin, Theol. Exist. heute, nr 18, pag. 25; E. Wolf, Evang. Theol. I, pag. 215. Het citaat van Calvijn luidt in zijn geheel: "Atque hic nondum attingo in se perditi ac maledicti Deum redemptorem in Christo mediatore apprehen-

44

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's

Barthianisme en katholicisme - pagina 46

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's