GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De verflauwing der grenzen - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verflauwing der grenzen - pagina 27

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

25

in onze verdorring voor het nieuwe lenteblad plaats te maken; het cpvlla va iiiv rayffio,' lüuaSi^ ytii van Homerus, nu niet chronolojg'isch, maar essentieel opgevat 97). Toen kwamen de geestelijke Igrenzen aan de beurt. Ook tusschen ons physisch en ons psychisch ileven moest alle g-rens wegvallen. De waarheid werd aan de dwahng uitgehuwd. Stirner dorst zelfs van den „Heldenmuth der L ü g e " te spreken 98). Maar ook Goed en Kwaad, Zonde en Heiligheid moesten hun veete beslechten. W a t is goed ? „Jeder ist nur was er sein kann" 99). Nero en Jezus zijn slechts onderscheidene openbaringen van een zelfde goddelijke drijfkracht. D e oude Parsen waren n o g zoo dom niet, toen ze, naast Ormuzd, ook aan Ahriman met zijn Dews goddelijke eere boden, want ja het is zoo, wat gij Satan noemt is slechts een andere naam voor den Heilige Israels 100). En als gij in uw menschelijke maatschappij veel edels omhoog, maar ook omlaag veel weerzinwekkends vindt, dan doet het oude beeld van Böhme dienst, om u te zeggen, dat zoo ook in uw eigen organisme veel edels in uw schedel^ maar ook veel weerzinwekkends in uw iizgewand huist, en dat toch zonder dat ingewand de hersenen er niet zijn zouden l o j ) . En op die wijs gaat de verflauwing der grenzen dan rusteloos door, niet alleen in de identificeering van Kracht en Stof, maar ook practisch door Macht en Recht te vereenzelvigen ; toerekenbaarheid in deerniswekkend atavisme op te lossen 102); eigendom en diefstal te verwarren; de tegenstelling tusschen Overheid en Onderdaan te verzwakken, beiden opgaande in het ééne Staatsbegrip 103). In dien alvoorzienden Staat moet dan, gelijk zelfs \ Rothe wil, ook de Kerk van Christus verdwijnen. Er ' mag geen verschil tusschen stad en dorp meer zijn; al wat men kent zijn gemeenten. De liefde voor het vaderland moet i' zich door kosmospolitischen zin verbleeken laten. D e grens = van het huwelijk zag men liefst in het stelsel van vrije liefde verflauwen. Er mag geen verschil van standen, geen verschil in levensvorm, geen verschil in nationale kleedij meer zijn. i\ Eenvormigheid blijft de \'loek, dien ons moderne leven wil\ lens en wetens indrinkt 104). O p muzikaal terrein heeft • eerst Beethoven deze pantheïstische stemming onzer eeuw

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's

De verflauwing der grenzen - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's