GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het kerkrecht in zoover het de kerk met het recht in verband brengt - pagina 28

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het kerkrecht in zoover het de kerk met het recht in verband brengt - pagina 28

Rede, gehouden bij de overdracht van het Rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

24 conscientie, voor dwang zelfs niet vatbaar zijn. Maar behalve . dat komt hier nog in aanmerking, dat het met het wezen der kerk zou in strijd zijn, recht en dwang te verbinden. De omstandigheid, waaruit dat verband elders voortvloeit, en ook eeniglijk voortvloeien kan, is hier eigenlijk uitgesloten. Hier moet gelden, althans in beginsel, wat ook gelden zou voor de menschen in het algemeen, indien onder hen eens geen zonde was, die hen telkens met het recht in conflict brengt. Immers is de kerk, in haar zichtbaar optreden, ook wel eene gemeenschap van menschen, evenals de staat en de maatschappij, maar toch tevens eene gemeenschap van geheel andere samenstelling. Zij wordt niet gevormd door een aantal menschen, die een bloot uitwendig kenmerk gemeen hebben. Wat zij voor haar lidmaatschap eischt, is eene qualiteit die zoo innerlijk mogelijk is. Zij treedt op als de saamvergadering der geloovigen. Maar bij zulk een kring kan dan (om het zoo eens uit te drukken) op verzet niet gerekend worden. Daarvoor moet integendeel worden aangenomen (wat op ander gebied v-^el niet mogelijk is), dat bij alle ordinantie, die zich op Gods Woord kan gronden, allen gaarne bereid zijn, om haar te erkennen en op te volgen. Waar reeds vrije gehoorzaamheid is, die uit liefde voort-> komt, daar is uit den aard der zaak geene plaats meer voor( dwang. En wanneer nu mocht gezegd worden: ja, maar ookt. niet voor het recht als zoodanig; dan is daarop te antwoorden, dat men hierdoor eene tegenstelling maakt, die toch eigenlijk niet bestaat. Vrijheid en liefde, mits natuurlijk opgevat in den Christelijken zin van die woorden, niet in den zin van bandeloosheid en willekeur, zijn toch waarlijk niet in strijd met de rechtsorde, zoodat deze er als het ware door zou wegvallen. Wie eene geldschuld erkent en gewillig betaalt, of wie reeds door liefde gedrongen wordt om een ander in zijn recht niet te storen, kan toch zeker niet gezegd worden, door die bereidwilligheid het recht te verloochenen of ter zijde te stellen. Juist integendeel, eerst moet het recht als zoodanig vast-| staan, en eerst dan komt de vrijheid en de liefde, waarvoor | dan de grens is bepaald, en het voorwerp is aangewezen, en[

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1894

Rectorale redes | 52 Pagina's

Het kerkrecht in zoover het de kerk met het recht in verband brengt - pagina 28

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1894

Rectorale redes | 52 Pagina's