GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Volkenrecht - pagina 97

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Volkenrecht - pagina 97

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

87 toestemming van den Staat, die haar ondergaat; ingevolge een door dezen bij traktaat toegekend of tusschen de Staten vastgesteld recht, en tot handhaving van beweerde aanspraken. De Floekher loochent alle recht tot interventie, maar acht haar desniettemin in verschillende gevallen geoorloofd ^'^*). Eveneens wil Ullmann van een recht tot interventie niet weten, maar acht hij haar toch als eigenhulp mogelijk, wanneer de gewichtigste belangen van eenen Staat in gevaar worden gebracht ^'''). Ook Bonfils trekt de lijn zeer strak: ,,Parier d'un di'oit d'intei-vention. pv)ur Ie revendiquer ou pour ie repousser, c'est abuser du mot droit. — C'est Ie devoir de non-intervention qui s'impose a tous les Etats." Waarna hij verschillende gevallen stelt, waarin interventie verdedigd wordt, om telkens tot het besluit te komen, dat zij niet geoorloofd is ^''\ Onvoorwaardelijk wordt alle interventie door Piédelièvre gewraakt. ,,I1 n'y a pas de droit contre Ie droit lui-même: Ie droit c'est l'indépendance et la souveraineté, et l'intervention en est la violation directe." ^™) Zelfs wil hij niet weten van interventie uit zelfbehoud, wanneer een Staat de wezenlijke belangen van eenen anderen Staat in gevaar brengt. Wat heeft men onder die belangen te verstaan? Alles hangt bij de beantwoording daarvan af van de meerdere of mindere gevoeligheid van den Staat, die zich bedreigd acht. Men stelt op die wijze de deur open voor grillen, willekeur en eerzucht der Souvereinen. Andere schrijvers erkennen wel, doch als uitzondering, recht tot interventie. Voor hen staat het zoo, dat in de meeste gevallen interventie verboden is, maar daarnaast ook gevallen zijn, waarin zij stellig geoorloofd is. Zoo noemt Heffter het beginsel van non-interventie slechts den gewonen rechtsregel, en interventie de uitzondering, die echter ook op rechtsgronden steunen moet. Hij acht Staten, die een gemeenschappelijk recht boven zich erkennen, en een wederzijdsch menschelijk verkeer bedoelen, bevoegd aan eenen doelloozen oorlogstoestand, die in een land of tusschen Staten heerscht, met gemeenschappelijk goedvinden door krachtdadig optreden een einde te maken ^^"j. Bluntschli wil ook non-interventie als regel, maar schrijft voorts: „Werden in Folge der Verfassungskampfe das allgemein als nothwendig

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1907

Rectorale redes | 174 Pagina's

Volkenrecht - pagina 97

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1907

Rectorale redes | 174 Pagina's