GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Modernisme en Orthodoxie - pagina 49

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Modernisme en Orthodoxie - pagina 49

Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

AANTEEKENINGEN.

1) TROELTSCH, Protest. Christentum u. Kirche in der Neuzeit; in: Die Christl. Religion. Teubner Leipzig 1905 bl. 252 v. (Die Kultur der Gegenwart I Abth. 4). 2) De beschuldiging ging vooral van PROF. B. D. EERDMANS te Leiden uit, en werd telkens door hem herhaald. Hij sprak er meermalen over in den kring zijner geestverwanten en in lezingen voor het volk; en gaf er publiciteit aan in verschillende artikelen, als: De Theologie van DR. A. KUYPER, Theol. Tijdschr. 1909 bl. 209—237. Bijzondere Openbaring, ib. 1910 bl. 377—396. The progressive element in the Reformed Churches of Holland, opgenomen in The Christian Commonwealth, the organ for the progressive movement and social ethics 1910 bl. 436. Op het congres van vrijzinnigen te Berlijn hield hij eene rede over: Wandlungen der Calvinistischen Orthodoxie im zwanzigsten Jahrhundert, welke opgenomen werd in de acta van dat congres, Fünfter Weltkongress für freies Christenthum und religiösen Fortschritt. Berlin—Schöneberg 1911 bl. 430—442. Zakelijk komt met deze rede de brochure overeen, welke hij onder den titel: Moderne Orthodoxie of orthodox Modernisme, in dit jaar bij de HoUandia-drukkerij het licht deed zien. Toen DR. W . J. AALDERS in de Nederi. Kerkbode 1911 nr. 46; 47, en PROF. DR. H. M. VAN NES in zijne brochure: Modern of Orthodox, Baarn 1911, tegen de aanklacht van PROF. EERDMANS hunne bezwaren inbrachten, beantwoordde deze hen terstond met een artikel: Orthodox verweer, in het Theol. Tijdschr. 1911 bl. 342—364. Bovendien kreeg hij bij zijn aanval onverwacht steun van DR. C. B. HYLKEMA, die onder den titel: Oud en Nieuw Calvinisme. Een vergelijkende geschiedkundige studie, een boek van 400 bladzijden bij Tjeenk Willink te Haarlem verschijnen liet en daarin dezelfde beschuldiging uitsprak. Maar er is tusschen beide strijders toch eenig onderscheid. PROF. EERDMANS stelt zich vooral ten doel, om de onhoudbaarheid der orthodoxie, niet alleen bij de Gereformeerde theologen, maar ook bij mannen als VALETON, VAN DIJK, WILDEBOER, VAN NES enz. in het licht te stellen; DR. HYLKEMA gaat meer historisch te werk, geeft tal van citaten uit CALVIJNS Institutie en vergelijkt daarmede de uitspraken over verschillende dogmata, gelijk die bij Gereformeerde theologen uit den nieuweren tijd, en vooral bij DR. KUYPER in zijne Lezingen over het Calvinisme voorkomen. Op bl. 284 trekt hij daaruit de conclusie, dat oud- en nieuw calvinisme twee geheel zelfstandige godgeleerde stelsels zijn, die elk van beide een eigen wereldbeschouwing tot grondslag hebben. Desniettemin toont hij van bl. 285 af aan, dat er eenheid is in veranderlijkheid, en dat beide stelsels toch denzelfden naam kunnen dragen, omdat zij op ééne grondgedachte rusten en i?it één beginsel opgebouwd zijn.

^ ^

? I L

.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1911

Rectorale redes | 60 Pagina's

Modernisme en Orthodoxie - pagina 49

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1911

Rectorale redes | 60 Pagina's