GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 47

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 47

Rede ter gelegenheid van de 56e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

AANTEEKENINGEN 1 2 3

4 5 6 7 , 8 9

10

11 12 13 14 15

16 17

18

cf. H. Bavinck, „Evolutie", Verz. Opst. pag. i i o . cf. H. Bavinck, a.w. 113. cf. R. Eucken, „Geistige Strömungen der Gegenwart" (1906), id. „Erkennen und Leben" (1912). H. Bavinck, a.w. 118. cf. H. Bavinck, „De overwinning der ziel" (1916). cf. Th. Litt, „De Philosophic der Gegenwart und ihr Einflusz auf das Bildungsideal", pag. 33 sqq. cf. G. Kneisel, „Das bildende Erlebnis", in „Die Erziehung" I 492 sqq. W. Neuberi, „Das Erlebnis in der Padagogik"^, 1932, pag. 6—9. cf. G. Kneisel, a.w. pag. 494. cf. ƒ. Engert, „Erlebnis und Erlebnispadagogik", Lex. d. Pad. d. Gegenwart I 653 sqq. cf. o.a. H. Scharrel-mann, „lm Rahmen des Alltags", 1916, F. Kühlmann, „Die Kunst der Feder in der Schule". Jensen und Lamszus, „Unser Schulaufsatz ein verkappter Schundliterat", 1910. F. Hilker, „Kunst und Schule", 1922. Zoo wordt in een populair-wetenschappelijk artikel in de „Völkische Beobachter" van 28 Augustus 1936 gezegd: „Nur mit wenigen Stichworten gestaltet er in seinen Kriegstagebuch die Bilder aus diesem Feldzug und gibt uns dennoch Erlebnisse, vor denen wir erschauern". (Nr. 241, pag. 7, 3e kolom). Het is duidelijk, dat hier „Erlebnis" beteekent: „ervaring"; iets dat men „meemaakt", „doormaakt". cf. Groot Woordenboek der Nederlandsche Taal in voce „beleven". cf. Gr. Wdb. Ned. T. i.v. „ervoelen". cf. Gr. Wdb. Ned. T. i.v. „doorleven". ƒ. Gruehn, „Zur Grundlegung der Schule des Erlebnisses" (Jahrb. d. Oesterr. Leo-Ges.) 1926. „Bemerkungen über die Stufenfolge des Unterrichts in den höheren Schulen", pag. 7. „Dem Erleben musz die Erzahlung so nahe wie möglich gebracht werden". „Maximen und Reflexionen" (Gottasche Jubilaumsausgabe) Bd. 38, pag. 250 sqq. A. F. T. Vilmar, „Schulreden über Fragen der Zeit", 1846, p. 83. Vilmar wil „Liebe für erlebtes und erfahrenes" bij het kind wekken en wil het kind geschikt maken, „selbst Lebenserfahrungen zu machen". R. Hildebrandt, „Vom deutschen Sprachunterricht" (1867, ie druk),

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1936

Rectorale redes | 64 Pagina's

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 47

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1936

Rectorale redes | 64 Pagina's