GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 81

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 81

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

corredemptio. Wel zijn er dan, die aan de consequenties hiervan zoeken te ontkomen en dan vooral nadruk leggen op het feit, dat Maria de moeder is van de alleen door Christus volbrachte verlossing ^^*), maar men kan niet ontkomen aan de gedachte, dat zulke gedachten toch de ontwikkeling der Mariologie niet langer dan tijdelijk zullen remmen. Ook wijst men op Gods bedoehng in Maria — bv. Schillenbeeckx — dat door Maria het moederUjk element de verlossing binnentreedt als iimerlijk element^''^). Wat Maria doet is „voortdtu-ende omzetting in moederlijkheid van al wat Christus doet voor ons heil" ^™) als „de heürijke vertaling en werkzame uitdrukking in moederlijke termen van het verlossend Christusmysterie." Ze vormt niets nieuws, geen toevoeging, maar moederlijke incarnatie van d e mensgeworden Godshefde. Schillenbeeckx voegt er dan aan toe, dat hij geen andere compliment-verklaringen kan aanvaarden, omdat zij wel moeten leiden tot „een overdreven marianisme" ^"). Wel spreekt hij eveneens over het fiat, het geloofsfiat van de Moeder des Heren, maar dit fiat wordt verstaan als die moederlijke vertaling en deze presentie van de moederlijkheid is dan de „laatste zingevende grond" ^''*). Deze en dergelijke motieven spelen een niet onbelangrijke rol in de tegenwoordige Mariologie, maar de vraag is, of ze in staat zullen zijn de ontwikkeling in de richting van de besliste corredemptio tegen te houden. Deze vraag zal m.i. alleen maar ontkennend kunnen worden beantwoord en nog onlangs, toen Ploumen voor de verdiensten van Maria het meritum de condigno verdedigde en hem werd voorgehou2^4) Theol. Woordenboek II, pag. 3138. Vgl. ook Otto Semmelroth, De ontmoeting van God en mens (1958) over Maria als model van de Godsontmoeting (152). Met name wordt het fiat dan besproken, maar zo, dat in haar jawoord het jawoord van alle anderen besloten lag (116). Vgl.: „het fiat namens het gehele menselijke geslacht" (163) en: „dit ontvangen van Christus en zijn offer voor de gehele mensheid is nu tegelijk met dit werk van Christus zelf ten hemel verheven en binnengegaan in de eeuwigheid voor het aanschijn van de Vader" (de tenhemelopneming). 2T6) Idem, pag. 3145. 2™) Idem, pag. 3145. 2") Idem, pag. 3146. 2T8) Idem, pag. 3149.

79

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 81

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's