GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 21

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

kort gezegd: of het ging om de een of andere vorm van annihilering der menselijkheid. Ging het in de Reformatie om de leuze: „God alles — de mens niets"? Is dat de sleutel voor het verstaan van de Reformatie en haar felle kritiek op het verdienste-begrip? Ging het om een ontologie, die het humanum annihileert en meent zo alleen het „Soli Deo gloria" te kunnen handhaven? En is de controvers wellicht te beëindigen, wanneer de Reformatie deze jaloezie-ontologie prijs geeft en wanneer tegelijkertijd Rome onweersprekehjk duidelijk maakt, dat het nooit ging en gaan kan om hubris, roem en pretentie? Men onderschatte het belang van deze vraag niet. De stemmen van dogmatici en exegeten, die op het stramien van de niet-annihilatio borduren, zijn daar te talrijk voor. En men denke vooral niet aan een wellicht tijdelijk sterk accent van de „théologie nouvelle", waarbij we dan maar moeten afwachten, wat de kerk uiteindelijk zal beslissen, wanneer de discussies rondom Hans Küng zullen zijn verstild. Want wel is het denkbaar, dat er nog eens een waarschuwing komt tegen al te bewogen en optimistisch irenisme, maar het moet uitgesloten worden geacht, dat de paus óóit zal opponeren tegen de gedachte, dat verdienste en genade nauw samenhangen en elkaar niet relativeren. De spits der gloria Dei wordt in Trente reeds zichtbaar, evenals in 1854, waar alles wat over Maria gezegd wordt, verstaan wordt vanuit het „met het oog op de verdiensten van Jezus Christus" ^*) en in 1950 in „Munificentissimus Deus" over de lichamelijke ten hemelopneming van Maria, wanneer vlak voor de proclamatie van het dogma de woorden klinken: „ad Omnipotentis Dei gloriam" en „ad Filü honorem". * * * Wanneer de diepste inhoud van het verdienste-begrip zou zijn, dat de genade niet inhoudt de annihilatie van de mens, de uitschakeling van menselijke activiteit, maar zijn redding en indienst-neming, dan ware er geen enkele reden om op

') „Intuitu meritorum Jesu Christi".

19

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's