GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 79

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 79

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

vormden juist de aanleiding tot voortgaande bezinning en daarmee staan we dan telkens weer midden ia de interpretatie van het „corredemptrix". Onze aandacht wordt gevraagd voor Maria's coöperatie en haar „Bereitschaft" in verband met de geboorte van Christus, doordat zij de weg baande voor Christus' komen in deze wereld. Dat moment wordt in zijn belangrijkheid aangewezen in verband met Maria's beslissend „fiat", dat door veel Mariologen gezien wordt als een actief meewerken en dan niet slechts als „die blosze Entgegennahme des Erlösungswerkes Christi" =^*^). Dit ja, dit fiat van Maria ^*^) wordt meermalen gezien als het representatieve „ja" der kerk, waarin zij in haar ja ons ja anticipeert en dan in haar unieke heilsfunctie^^®*'). Maar het is niet alleen haar beslissend fiat. Allereerst gaat het ook om het „immer fortwirkende Ja Mariens" ^^) en voorts ligt daarin besloten, gelijk de bul van 1854 zegt, Maria's triomferen over de duiveP*^) en Friethoffs conclusie is voor zijn besef onafwendbaar: zij heeft mede-verdiend^^^) of om met Schmaus te spreken: „Das Werk Christi sei in gewissem Sinne von ihr mitkonstituiert"^'^''). Had Friethoff vroeger nog slechts voor het „de congruo" gepleit, gelijk ook Pius X, de moeilijkheid liet hem niet los en hij kwam er toe nu óók het „de condigno" te aanvaarden en aannemehjk te achten uit de bronnen der openbaring ^^^). ^'®*) Dillenschneider bij Schmaus, pag. 331. ^*^) Vele voorbeelden vallen hier aan te halen. „Het opziend verlangen van Maria naar de Messias ontmoet hier het neerdalende aanbod van God: Of zij de Moeder des Heren wil worden?" (Schillenbeeckx, Maria's mooiste wonderschepping, 1954, pag. 25); vgl. F. van der Meer: „de bruidswerving van de Heilige Geest" (Catech. 1941, pag. 118). ^^) Schmaus, a. w. pag. 337. Men denke reeds aan het rondschrijven van Leo XIII (Octobri mense, 1891; Neuner-Roos, pag. 202) over het mystieke huwelijk („in gevWssem Sinne") van God met het menselijk geslacht. „Er tat das aber nicht ohne das vorhergehende, ganz freie Ja der erwahlten Mutter, die gewissermaszen Wortfüherin des Menschengeschlechtes selber war." 2*'^) Schmaus, a. w. pag. 357. 268) Friethoff, a. w. pag. 181. 289) Idem, pag. 187. 2™) Schmaus, a. w. pag. 328. 271) Friethoff, pag. 201.

77

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 79

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's