GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 16

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 16

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

leringen te verdenken"^"). Nadrukkehjk wordt nl. door Trente verklaard, dat men met verdienste niet bedoelt een concurrentie met de genade, maar de illustratie en manifestatie van de genade. Illustratie en manifestatie, omdat vanuit het heil de mens zichtbaar wordt op de door God gebaande weg, de weg, waarop hij niet in de nevelen verdwijnt, maar nu eerst recht gaat functioneren in eigen activiteit als medewerker Gods onder de zegenende stuwkracht van de voorafgaande genade. * * * Deze afweer van Rome tegen de Reformatie bedoelt te zeggen, dat de ontkenning van de verdienste een evident onchristelijk karakter draagt, omdat men in felle oppositie tegen alle zelfroem en farizeïsme nauwehjks meer oog had voor essentiële bijbelse verbanden tussen werk en loon en in ieder geval daaruit niet de conequenties heeft getrokken: het waarlijk verdienen^''). Wel moest men erkeimen, dat de hervormers niet opponeerden tegen de bijbelse loongedachte en dat men geen pleit voerde voor theoretisch of practisch antinomianisme, maar vanuit de reactieve loochening van de verdienste zou het de Reformatie onmogelijk geweest zijn d e volle en diepe zin van het loon en van de heiliging op het spoor te komen. Dit alles ging in zijn volle eschatologische gerichtheid en spanning verloren en kon niet anders fungeren dan als een aanhangsel van de rechtvaardiging ^*). 26) A. Kuyper, E Voto II, pag. 357. ^ ) We denken aan de uitdrukking: „vere mereri" in Trente (Denz. 842): „Si quis dixerit, hominis justificati bona opera ita esse dona Dei, ut non sint etiam bona ipsius justificati merita, aut ipsum justificatum bonis operibus, quae ab eo per Dei gratiam et Jesu Christi meritum (cuius vivum membrum est) fiunt, non vere mereri augmentmn gratiae, vitam aetemam et ipsius vitae aetemae (si tamen in gratia decesserit) consecutionem atque etiam gloriae augmentum. A. S." Vgl. ook Denz. 809: „vere promeruisse" en de handhaving van het meritum tegenover Baius: Denz. 1008 en 1009. 2S) Men zie voor het verband tussen meritimi en eschaton reeds de uitspraak van het conc. Florentinum in het Decretum pro Graecis (1439). Hier wordt over het vagevuur gehandeld en over de visio beatifica: „in coelum mox recipi et intueri claie ipsum Deum trinum et uninn sicuti est pro meritorum tamen diversitatem alium alio perfectius" (Denz. 693), hetgeen geldt van de „animae purgatae".

14

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 16

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's