GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 80

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 80

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

En hij betuigt dan zijn instemming met de leerstellige brief van de Nederlandse bisschoppen van 1943, die er voor dankt, dat meer en meer de taak van Maria bij het verlossingswerk wordt gezien en wij haar beter leerden kennen „als de deelgenote van de verlosser, die haar deel mocht voegen bij de hoogste voldoerdngsdaad van Jezus Christus" ^^^). Uitspraken, waarvoor Friethoff zich met nadruk beroept op pauselijke uitlatingen, die in dezelfde richting gaan, zoals die van Benedictus XV over de „compassio", waardoor men terecht kan zeggen, dat zij met Christus het menselijk geslacht heeft verlost ^•^^). f Zo staan we dan voor het feit, dat we enerzijds zeer positieve uitspraken over de co-redemptio tegenkomen en anderzijds in aanraking komen met veel aarzeling en waarschuwingen. En wanneer Schillenbeeckx zegt, dat de algemene tendenz toch gaat in de richting van het „plus" boven de subjectieve redemptio uit, dan is dat m. i. een ontwikkeHng, die niet toevallig mag heten. Het is immers zo, dat de presupposities in de ontwikkelingsgang der Mariologie er op wijzen, dat daar immanente krachten werken op grond óók van officiële uitspraken, die wel tot het plus moeten leiden. De illustratieve momenten in de Mariologie, wanneer ze geïsoleerd zouden worden, laten geen recht wedervaren aan de kracht, waarmee met name het fiat van Maria wordt gehonoreerd en men kan maar moeüijk ontkennen, dat Friethoff gelijk heeft, als hij zegt, dat de pauseHjke accenten op de Maria-functie niet te verklaren zijn zonder dat plus der 272) Idem, pag. 202. 2'^^) Friethoff, pag. 231 over „Inter sodalicia" van 1918, welke uitspraak aldus luidt: „Scüicet ita (Maria) cum Füio patiënte et moriente compassa est et paene commortua, sic matema in Füium jura pro hominum salute abdicavit placandaque Dei justitiae, quantum ad se pertinebat, Füium immolavit ut dici merito queat Ipsum cum Christo humaninn genus redemisse", vgl. Pius XI (Friethoff, pag. 221) en het gebed van Benedictus XV (idem, pag. 220). BaHé herinnert aan een artikel in de „Osservatore Romano" in 1955 over het betreurenswaardige minimalisme (Minimismo deplorevole) (a. w. pag. 283), waarop de paus had gedoeld in een radio-toespraak in 1954. Vgl. „Die Papste reden so, dasz wii das Faktum der Corredemptio Mariens, d. h. dasz Maria mit Christus aktiv, positiv, zur objektiven Erlösung mitgewirkt hat, annehmen können."

78

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 80

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's