GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Om te verbinden.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om te verbinden.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Om te verbinden de e brokenen van harte. Jesaja 61:1.

Dai w, as de heilige roeping van Jesaja, den pro'feet.

Daartoe bad zijn God hem gezonden.

Om te verbinden de gebrofcenen van harte. Hij moest dat doen onder het diepschuldigd volk Israël, dat straks zo'U worden weggevoerd naar de Babylotnische gevangmis.

Zwaar zou het moeten boelen voor zijn zonden. Een langen donkeren lijdensnaoht zO'U het tegemoet gaan.

Tevergeefs zO'Uden ze vragen: wachter, wat is er van den nacht?

Tevergeefs zouden ze klagen: hoelang, o God? Het ZO'U zoo droevig zijti.

Ver van huis en haard, van tempel en altaren verwij'derd.

Een koperen betatel. Een zwij'^jend God.

Het hart der oprechten brak er bij. Zóó konden ze niet langer leven. Ocih, dat Goids hand de deuren der gevangenis opende' en de boeien los maakte.

Voor deze gebrokenen van.harte blad de Heere nu zijn Woord bereid. T'O't bun troost. Tot hun op'ricibtlng. Als olie en wijn zöu dat-woord in de wonden vloeien. Heerlijke lafenis zou bet "brengen. Zalige verkwikking. Zoo werd het gebroken h'art verbionden. Ma, ar ook genezen. Totdat bet vei'eenigd was tot de vreeze van Gods Naam.

Dan mochten de getuch'ligde'n wederkeer en naar dat Jenisalem, waar zij' miet zoo innig ve'riangen naar ges: niacht Ji'adden.

To'C'h was dit alles nog maar dienst der sdh: iduwen.

Dit ptofetiscji woord vol priesterlijk erbarmen is' eerst in Christus iben volle vervuld. Zelf heeft Hij' dat verklaard in de synagoge l© Kapernaüni.

Daartoe js Hij^ van de'U Vader in de wereld gezonden, dat Hij( verbinden zou de gebrotónen van hart.

Wat heeft de zoinde in ons hart een droeve verwoesting aangericht. D'iepe wondien zijn er ïn geslagen. Het is uifjeengelschieurd. De macht van den dood werkt er ontbindend in. Hoevele lidteekens van ouden strijd draagt dat, hart. Het zijn geen eereijeek'enen, piaalc bewijlzïeli van eveaziOiov*ele nederlagen. Wij hebben ten bloede toe niet gestreden tegen dei z.O'nde, maar zij wel tegen ons. , öm ons geweten te overmannen. Oüil ons te dqen wijken van den weg der gerieichtigheid.

Hoevele wonden die altijd blijvleh bloeden. Onrust en angst over bedreven zonde. Vreeze voor het recht Gads'. E'en knagend geweten. Bitter zelfverwijt. Heele tranen oiver wat gescheurd én gebroken ligt in onze ziel en daarbij' de onheilige kuntet om het zo'rgvuldig te bedeklien voor h'at oog der mènschen. Snerpende zielepijn omdat ons arme, ongetrooste bant bloedt uit die duizend wonden en gebroken is', ohidat het vr^de toist.

En nergens heeling. Wergiens een geneesmeester. Wat de wereld als miedioanietit biedt — het z'ijn pijnstillende, verdoovende, bedwetme'nde middelen. Ziji brengen geen herstel. Zij' scjheuren nog verder uiteen. En 't.ontwaklen is als van dein opium'sc'huiver, die na zij'ii schoone droomlen als een uitgemergeld geraamte weer wakker wordt en zich ellendiger voelt dan ooit tevoren.

Hier is Christus, uw HeeliuteesteT. Hier, in dit Woord Gods.

Hij heeft balsejn. Olie en wijn der gaddelijke genade.

80 Hij kan verbinden met zacihte, k'oele windselen der barmhartig'b.eid Gods.

Hij geeft lafenis uit den bekieir der veritroiostingen. Hij neemt het alles uil de apoitlieek van het Woord , Gods.

Maar dan moeten we ons ook loit hem' om genezing hebben gewend en dns van Heim' laten genezen.

Hij. bedekt de wonden niet. Hij' moöL ze ziaii; Hij moet goed voelen de bnenik. Dat doet pijn, vreesielijbe pijn. Maar deze is de eenige we^g toit genezing. Be windselen, waarmjeie wij de wonden bedekt hadden, moeten er af. Evenzoo de doeken waarmee wij het gebroken liart saamhielden. Wij moeten onze zonden zien. Ze belijden. Diep voeleii hare ontzelüng. Ze beweeneil voor God mei innig beronw. En ze toonen aan Christus. Maar dan rijst ook de genezing, voor wie geloovig toit Hem komen. Die trouwe Ontfer'lnter, die volkomen Zaligmaker, Hij troost hel hart dat schreiend tot Hem-vlucht.

Hij geeft immers deel aan de beloften Gods.

Hij vergeeft de zonde. Hij herstelt de gemeenschap met den Vader. Hij-maakt zondaren itot kinderen Gods.

Zoo is er eerst lafenis voor het gebroken Kart. Diaama genezing.

Zalig de mensch die Ihieit ervarien heefl. Hiji heelt gebrokenen van jharte.

En Hij verbindt ze in hunne s'niarle, Die in hun zonden en ellenden Tot Hem zich ter genezing wenden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 december 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

Om te verbinden.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 december 1921

De Reformatie | 8 Pagina's