GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Willen en niet-kunnen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Willen en niet-kunnen.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Pilatus dan riep hun wederom toe, willende Jezus loslaten. Lukas 23:20.

Er valt ZOO' schoon te spreken over de tragiek van Pilatus.

Hij schijnt, het slachtoffer te zijn van het zich al door , repeteerende, konflikt. tuss.chen willen en niet kunnen.

Dat hij Jezus wilde loslaten, stelt het Schriftwoord hierboven buiten twijfel.

Daarvoor pleiten ook al zijn daden. Hij put al zijn menschenkennis uit, hij doet al zijn diplomatieke gaven in het gelid treden om den Smarteman te bevrijden. Hij zendt Hem naar Herodes, hij zet tegenover Hem op d.e vrijlatingslijst den revolutionair Barabbas. Hij spekuleert op het patriottisme der Joden. Hij doet een beroep op hmj. raensche-. lijkheidsgevoel.

Hij wil Jezus loslaten. Zijn rechterlijk gevoel' ge^' biedt het hem. Zijn geweten raadt h& t. hem. Zijn vrouw smeekt. het hem.

Maar zijn wil kan tegen den volkswil niet op.

Of hij zou zich het hoofd tegen den basaltmuur va, n dien volkswil te pletter moeten loopien.

En ontdekt Gods kind niet een dergelijk konflikt bij zichzelf?

Klaagde Paulus niet: het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vinij ik niet?

Zucht, menig neergebogene niet met iets wanhopigs in zijn stem: , ik zon den lijdenden Jezus zoo gaarne; als mijn , g.org vyillen., aa, nnemen, maar ik kan, .ik ka.n het niet?

Als in de lijdensweken de ziele luistert....

Dan spreekt het daar van binnen een weemoedstaal: ik wil, ma^ar ik kan niet.

Ik zou al deze da^en in geloofsvoorstelling willen toeven in de schaduw van het kruis, maar ik ben niet bij machte mijn denken daarop te concentreeren, ik ka.n niet.

Ik z, ou in het lijden des Heeren dieper dan ooit willen inleven, maar ik deins er voor terug, ik kan niet.

Ik zou willen treuren én juichen tegelijk: Voor mij moest Hij daar staan. Maar mijn gemoedsleven, om van geloofsleven te zwijgen, is er te vlak voor. Het verheft zich dikwijls, maar voor den Heiland niet. Ik kan niet.

Deze gevallen staan niet gelijk.

Pilatus kon niet en hij wilde ook niet.

Of nog juister: hij wilde hardnekkig en hij^ wilde nog hardnekkiger niet.

Men spreekt tegenwoordig van een en een onderbewustzijn. bewustzijn

In denzelfden trant zou men ook kunnen aannemen een wil en een onder wil.

Pilatus' wil zag iiiets liever dan dat de Man met de Waarheids-oogen vrij de trappen van zijn paleis afdaalde.

.Maar Pilatus' onder wil wilde niet, dat hij zichzelf offerde voor Christus; wilde niet, dat hij in ongenade viel bij den 'Keizer; wilde niet, dat hij zijn positie verloor.

Pilatus' onder wil wilde zelfhandhaving tegenover den Koning, Wiens rijk niet van deze wereld is. Hij wilde geen zelfovergave.

Niet op uw wil, maa, r op uw on der wil komt het in de eerste plaats aan.

In welke verhouding staat die to't Christus?

Hoe gedraagt die zich tegenover Vorst Messias met de Doornenkroon?

Wanneer die door de genade der wedergeboorte gewillig is gemaakt, dan sterft het gevoel van „ik kan niet" langzamerhand bij u weg.

En als dan nogmaals de ziele luistert

Dan komt van binnen een schuchtere stem: Ik kan zooveel.

Ik kan den drinkbeker drinken, dien Christus heeft gedronken in gemeenschap met Hem.

Ik kan met den doopi gedoopjt worden, waiarmee Hij is gedoopt in mystieke vereeniging met Hem.

Ik kan leven met Hem.

Ik kan sterven met Hem.

Omdat Hij heeft geleefd, omdat Hij is gestorven.., ., voor mij.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 april 1925

De Reformatie | 8 Pagina's

Willen en niet-kunnen.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 april 1925

De Reformatie | 8 Pagina's