GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERSTFEEST.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERSTFEEST.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kerstfeestvieren vraagt van den vi'ome iets geweldigs.

Het is voor hem meer dan moeilijk.

Moeilijker dan Paasch-, Hemelvaarts-en Pinksterfeest houden.

Daarin verschilt hij juist van den wereldling.

Voor dezen heeft Kerstmis meer dan een d^r andere Christelijke feesten.

Hij kan het in het vieren daarvan ver brengen.

Ook al rekent hij het jaargetijde, dat als vanzelf tot huiselijke gezelligheid noodt, ook al doet hi| van den Kerstboom met zijn sprookjesachtige lichtjes afstand, ook al ziet hij van de bijfiguren in den Kerstnacht af, zoo spreekt toch, het. Chrjstuskindeke alleen hem reeds toe. 'W^^Ê^M'

Hij heeft hier Christus voor zich' in Zijn p a s-s i V i t e i t.

Dat Christuskindeke laat Zich door hem in de gedachten in de armen nemen, het Iaat Zich toe-Jachen en toezingen, het laat Zich hulpeloos wegdragen, het verzet Zich niet, maar straalt van aanminnigheid. Het hart van den meest rohuste kan er week Ijij worden.

Maar voor Christus in Zijn volle a.k' t i v i t e i t, in Zijn opstanding, in Zijn hemelvaart, in Zijn uitgieten van den 'Geest is hij bang. Hij! neemt voo.r Hem de vlucht in de negatie. Hijl wil dien Mensch niet kennen. Christus' a^ktie werkt in hem reaktie.

Bij den christen echter doet een tegengesteld gevoel zich gelden.

Hij weet tegenover Christus in Zijii passiviteit bijna geen raad.

De verrezen Christus spreekt. Hij doet het zegenwoord hooren: vrede zij u. En, 'de christen kan volstaan met het stamelen Van een „Rabbouni!" of een „mijn Heere en mijh God!"

Maar het Christuskindeke zwijgt. Bij', Zijn kribbe moeten de herders spreken. In Zijn tijdelijke woning te Bethlehem moeten de (Jostersche Wij'zen spreken. In den geest opgetrokken naar het Davidstedeke moet gij spreken. Doch wat zult gij spreken? Welke woorden kunnen uitdrukken, wat gij in Hem bezit? Als Christus passief is, voelt gij u nog passiever. ' «

Christus in de glorie van Zijn opstanding werpt u als ter aarde neer. Zijn Majesteit brengt u spontaan tot aanbidding. Maar wat voor majesteit schouwt gij in den geboren Christus? Hi| lijkt een kindeke als alle andere. Hij overweldigt u niet. Zijn verschijning zelf buigt uw knieën niet. En toch; , de Magiers aanbaden Hem. Datzelfde wordt ook van u verwacht. De drang tot aanbidding moet bijl u geheel van binnen uit komen.

Van den opgestanen Heiland kunt gij niets dan ontvangen. Geen nardusflesch wordt voor Hem meer opengebroken. Geen rok voor Hem geweven. Hij schenkt alleen. Maar aan den geboren Christus moet gij iets brengen. D© Wijlzen deden hun kisten met kostbaarheden open. Zij offerden Hem hun goud, wierook en mirre. Ook gij moogt niet ledig naar Bethlehem gaan. Het kostelijkste, wat gij' hebt, is voor Hem niet te goed. Maar wat bezit giji voor kostelijks ?

Christus in Zijn passiviteit te huldigen, hoe moet dat geschieden?

Zeker, gij kunt den aktieven van den passieven Christus niet scheiden.

Als kinderen van den nieuwen dag kunt gij in het geloof niet naar Bethlehem gaan, '5; onder Golgotha aan te doen en den grafspelonk in Arimathea's hof te bezoeken en van den top van den Olijfberg naar den hemel te staren.

Doch zal het Kerstfeest zich voor u onderschei-den van het Paaschfeest, dan zult gij u daarop toch moeten .bezinnen, neen moeten verliezen in Christus' passiviteit.

Is dat niet iets geweldigs?

Ligt dat, niet boven het bereik van het gemiddelde geloof?

Doet dat u niet verlegen vragen: wie kan zóó Kerstfeest vieren?

Daarbij' komt nog dit.

De discipelen gingen den Paaschdag tegemoet met twijfel, met ongeloof in het hart. De belofte der verrijzenis brandde hun niet in de ziel. Zij' verwachtten het Paaschfeit niet. En toen het geschied was, konden zij het nog niet aannemen. Maar de Opgestane kwam hun zwakheid te hulpl Hij' verloste hen van hun bezwaxcni. Hij deed in hen de morgenster opgaan.

• 'Bij de kribbe echter leest gij van twijfel niets. De herders waren niet teleurgesteld toen ziji daar een voor 'het oog gewonen zuigeling vonden. De Wijzen aarzelden niet om in een omgeving' den geboren Koning onwaardig zich neder te buigen. Maria schreide geen tranen, omdat zij' meende zich te hebben vergist. Zij allen stonden daar zoio heerlijk in ongeschokt geloof.

Dat eerste Kerstfeest • is maatstaf voor alle volgende.

Wie met het heilig Kind Jezus in geestelijke gemeenschap wil treden, , , ; , i; Qoet Zijn ster hebben gezien, de profetie van Bethlehem Efrata onvoorwaardelijk hebben geloofd, door het Engelenlied in zalige vervoering zijn geraakt, de vertroosting Is, raëls godvruchtig hebben ingewacht.

Wie waarlijk Kerstfeest wil vieren, moet door de openbaring Gods zijn overweldigd, door de belofte, zijn gegrepen.

In hem mag hef geloof niet sluimeren, maar het moet in spanning zijn.

En zoudt gij in den Kerstnacht ook geloovig kunnen waken, terwijl uw Jezus slaapt?

Vraagt het Kerstfeest van ü niet iets, dat bijna bovenmenschelijk moet worden genoemd?

Doch ziet, als Christus daar" voor u ligt in Zijn passiviteit, gedenkt er dan aan, dat achter die passiviteit werkt de hoogste aktiviteit.

Dit is niet alleen het mysterie der godzaligheid, dat het w o o r d, dat zuiver g e e s t e I ij k is, vleesch is geworden.

Maar evenzeer, dat het Woord, dat een volheid is van goddelijke aktiviteit, vleesoh is geworden.

Vroeger verdiepte men er ^ich in.

Het geheimenis van de zelfvernietiging, van de zelfontlediging van den Middelaar liet de geesten niet los.

Men maakte er ^ich warm over.

Het werd zelfs een onderwerp van twist.

Op' zichzelf is dit jammer.

Doch tegenwoordig stelt de christenheid er over het gemeen geen belang meer in.

Zij vindt het het twisten niet waard.

D.at valt onvergelijkeliijk meer te bejammeren.

WaJit dan ontgaat u het eigenlijke werk Gods in den Kerstnacht: de aktiviteit van Gods Zoon in de passiviteit van Zijn menschelijke natuur.

Dat is een werk geweldiger dan de schepping van Tremel en aarde.

Dat is al uw denk'en, al uw danken eeuwig waardig.

Dat geweldige moet gij op het Kerstfeest met uw ziel even aanraken, anders verliest het voor u het karakter van feest.

Daarin ligt het plaatsbekleedende van Christus' roeping.

Men spreekt gewoonlijk slechts vaa Jezus' plaatsbekleedend 1 ij d e n.

Maar" gij moet ook iets trachten^ te vatten van Jezus' plaatsbekleedend leven.

Hij werd passief, omdat gijl tegenover uw God geen passieve houding wildet aannemen.

Eerst als Christus in u wordt geboren, wordt gij passief.

Dat is de vrucht van het Kerstfeit.

En gelijk Christus passief werd om een aktiviteit te ontwikkelen, zooals nooit opbaarde is aanschouwd, zoo is dit de beteekenis van de Kersthistorie voor u, dat gij eerst uw booze werkzaamheid varen laat, passief wordt voor uw God als een kind in de wieg, om straks voor 'Zijn aangezicht heen te gaan met ontplooi'ing van alle kracht.

'Gij moet eerst willen ontvangen, om daarna te ge^^en.

Christus is niet altijd kind gebleven.

Gij moogt niet altij'd een passieve houding bewaren.

Maar het passieve moet het uitgangspunt van uw leven als nieuwgeboren kindeke zijn.

En, als gij' uzelf in aktiviteit voo^rbij' loopt, moet gij steeds weer naar het passieve terug.

Het Kerstfeit boet voor u nooit zijn beteekenis in.

In deze dagen zal men alom weer roepen om vrede, niet om schijnvrede, maar om echten vrede.

De een zal den ander verwijten, dat hij! den vrede niet wil.

Doch men wenscht door menschelijke doening den vrede te herstellen.

Vrede echter kan men alleen ontvangen.

Vrede moet nederdalen.

Vrede moet uitgestort worden door den Vredevorst.

Het geweldige van het Kerstfeest wordt alleendan doorleefd, wanneer gij', al is het slechts enkele minuten, bij de kribbe knielt, uw ziel door genade stil zet, passief en zooi.aan het beeld van het Christuskindeke gelijkvormig wordt.

.. , HEPP.

R^d-tff'i catie. In bet Üoofdartikel van verleden week, Ie kolom, regel 25 v. o. staat: „God bedacht". Lees: „God bieiaoht". —Regel 5 v.o. staat: „een uitkomst van voigielijking". Lees: „geen uitkomst van vergelijking". — 3e kolom, regel 12 v o. staat: Critiekloop Lees: „cirkeUoop".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 december 1926

De Reformatie | 8 Pagina's

KERSTFEEST.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 december 1926

De Reformatie | 8 Pagina's