GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het snelle gebed.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het snelle gebed.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen bad ik tot God van den hemel. Nehemia 2:4b.

, , Even bidden" — Nehemia deed het.

„Even bidden" — dat doen wij soms' ook.

Hoe deed Nehemia?

Hij had .Jeruzalem Uef; „de stad van de begrafenissen zijner vaderen" lag woest. En hij leed er ónder.

Nehemia schimpte niet op de vaderen. Hij zei niet: , , och — die hebben hun tijd gehad".

Hij begreep, dat de reformatie van Jeruzalem beginnen moest met den wederopbouw van het oude Jeruzalem, met het weer in eere komen van de gedachtenis der vaderen.

En nu begrijpt hij het groote gewicht van dit moment.

De koning vraagt hem: „Wat verzoekt gij nu? "

Biddende vreezo heeft een verrassend gevoel.

Maar ook: middellijk gezien hangt van het antwoord, dat nu komt, alles af.

Nehemia leefde met zijn hart dicht bij zijn God en bij de zaak van zijn God.

Maar nu, in dit zoo gewichtig moment kan hij niet anders doen, dan dat beleven.

Hij denkt 'teerst aan zijn God.

En spreekt met Hem.

Terwijl het gesprek met den Kon'.ng verder gaat.

Onze snelle gebeden zijn een bizonder bewijs van genade, of een speciaal bewijs van verachiering in de genade.

Ze rijzen omhoog, omdat we zoo dicht bij God l^ven, en elk oogenblik het contact met Hem hebben, aJs 'ter critielc voor onze zaak en voor Gods zaak uitziet.

Of ze rijzen omhoog, omdat we zoo ver van God leven, en we toch even ook Hem zijn eer moeten geven. Dan . wordt het „even bidden", , , even 'n zegen vragen", „even stil wezen".

Onze snelle gebeden rijzen op, omdat we zoo vol zijn van God.

Of onze gebeden bewijzen, dat we zoo leeg zijn van God.

We zien ook hier: we kunnen deze dingen niet meten met een meetlat; het zit 'm niet in de lengte en niet in de kortheid; het komt op hcthartaan.

* Arm zijn we, wanneer we snel bidden.... uit armoede, uit wereldsgezindheid, uit haast, uit ge­

jaagdheid, omdat we niets te zeggen hebben Arm zijn we, wanneer we snel bidden in nood ... omdat we nu opeens aan God denken, omdat we in Hem een nuttig gebruiksartikel van het moment

zien.... Doet gij zoo, mijn lezer? Och waarom maakt ge Uzelf zoo arm; waarom wilt ge niet beleven den rijkdom en de gunste van de stage nabijheid

van Uw God in Christus. Wie dicht bij zijn God leeft, ervaart den zegen

van 't gebed. Dan kent ge ook wel 't snelle gebed. Wanneer man en vrouw samen zijn , m critieke omstandigheden, dan wisselen, ze, ook in anderer tegenwoordigheid, dikwerf snel een blik. Dat is het veri5taande contact der hefde. Zoo is het contact met Uw God, wanneer ge dicht bij Hem leeft. Het snelle overspringen van de vonk; de, liefde heeft contact; de zucht wordt een welsprekend

lang gesprek in één moment uitgezegd En dan antwoordt God.

Er gaat opeens een vonk van zijn licht gloeien.

De hoop, het geloof is sterk.

God is er vlak bij ons.

Ook door het snelle gebed is 't waar:

Gods verborgen omgang vinden Zielen, daar Zijn vrees in woont.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juli 1928

De Reformatie | 4 Pagina's

Het snelle gebed.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juli 1928

De Reformatie | 4 Pagina's