GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Standvastig, onbeweeglijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Standvastig, onbeweeglijk

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zijt standvastig, onbeweegUjk. 1 Cor. 15 : 58.

Nu heb ik pas zéker me zelf, en waEirschijnlijk ook vele lezers vermoeid met dat knippen van citaatjes van menschen-met-handteekening: zóó staat het er wel, maar zóó is het bedoeld. Het staat er in dezen, niet in dien zin. Het was wel binding, maar het was toch maar een bagatel. Zooveel procent. Vol — niet vol. Uitwendig — inwendig. Zóó kan 't nog, zóó kan 't niet. Ik deed mee — maar met die en die bedoeling.

En zoo voort.

Daar ploft ineens een p a a s c h preek in de gelederen. Het slot van 1 Cor. 15. Zoo doen broeders, weest standvastig (hedraioi) en onbeweeglijk (ametakinètoi).

„Hedraioi", dat beteekent eerst: it je op je stoel, blijf dan zitten. Heb je een relatie, een betrekking ? Blijf dan daarbij. Stoel je op een wortel ? Blijf dan op dien wortel stoelen. En verder in het Nieuwe Testament? In 1 Kor. 7 : 37 is een „hedraios" een man, die zich van veel weet te onthouden, omdat hij van de driften, de lusten, niet heen en weer bewogen wordt. Zijn standvastigheid heet een charisma (7 : 7). En de kerk? Wel, haar naam is: edraio o m a ! „Vastigheid" der waarheid. Als Genesis 1 —3 historische werkelijkheid is, blijf dan daarbij, synode van Assen. En als men de kinderen moet houden voor wedergeboren, en wie dat niet belooft (!) te leeren, weg moet, blijf dan daarbij, synode van Utrecht. Maar zegt niet, als ge samenkomt tot het plaatsen van handteekeningen onder eeden, die ge morgen weer omzwachtelt met reserves: at is van God. Indien het Baal is, dan is het Baal. Indien Jahwe, dan Jahwe. Hoe lang hinkt gij op twee gedachten, en zijt kwaad op — de standvastigen, die zeggen: AAR staat het? Wees toch tegen de „wirwar van Mythen" (Stauffer in Kittel, Wtbch), en vecht toch van den aanvang mee tegen het stuivertje wisselen van de moraal (Ridderbos, K.V. op Jes. 5 : 20).

En dan: ametakinètoi"! Laat u niet afbewegen van de hoop des evangelies (Kol. 1 : 23). Als de bejegeningsnorm voor uw kinderen is: oor wedergeboren houden, laat u dan van die norm niet afhouden, en zeg niet later: t kan ook wel zóó, dat ge hen bejegent als nog niet wedergeboren. En is de bejegening naar de hoop des evangelies, die door de belofte ligt afgegrensd, houd u dan daaraan. Maar dokter niet na, en dokter niet eromheen. Zet uw grenspalen niet telkens anders — houd grenspalen, synodenormen, formules, kerkrechttheorieën vast; alleen a!s ze valsch zijn, ruk ze dan uit, maar dan royaal (Deut. 19 : 14) (Spr. 23 : 10). Laat u niet ompraten, niet van uw plaats aftrekken, wees niet aldoor op de vlucht voor de naakte feiten (Jes. 22 : 3) (Deut. 32 VS 30). Al die plaatsen!' hier aangehaald, heloben hetzelfde grondwoord: metakinètoi (Schneider in Kittel).

Want ge hebt een Naam aangeroepen. Den naam van den levenden Christus-Kurios. Zijn leven hebt ge beleden als krachtig werkend in uw formules. Is dat leven niet erin beleden, zij het dan publiek, want de kerk moet „hedraiooma" van de waarheid (trouw) zijn, en als ze paaschvrucht noemde wat een kwade vrucht was, dan moet ze herroepen; duidelijkheid en constantie is een zaak van to be or not to be voor een , , hedraiooma".

Het benauwende is, dat, terwijl de heele wereld het woord „gerechtigheid" declineert in al/e talen, het mensehenwoord dagelijks gedevalueerd wordt. En dat in een landje bij de zee, waar nog het laatste restje calvinisme was, het precies dien zelfden kant uitgaat.

Een energie van dwaling, is dat geen oordeel ? (2 Thess. 2). Niet de twist, doch de verandering van de twistpunten i s h e t o o r d e e 1!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 februari 1949

De Reformatie | 8 Pagina's

Standvastig, onbeweeglijk

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 februari 1949

De Reformatie | 8 Pagina's