GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 93

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 93

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Regel insteê van willekeur. Ter afwering van het ons bedreigend gevaar gaven we drie denkbeelden in overweging l». laat er regel in insteê van willekeur zijn bij bet bepalen van het getal der scholen (Imperatief mandaat) ; 2. laat de gemeente eerlijkheidshalve ons kwijten, wat we haar uitsparen (Restitutie) en 3. laat artikel 23 nader omschreven worden (Gewetensclausule). Niet alsof daarmee het doel van onzen strgd zou bereikt zijn. Hoe zou dit kunnen, daar ook zóó het ons vijandig stelsel in volle kracht blijft ? Om dat stelsel door een beter te vervangen, is Grondwetsherziening onvermijdelijk. Zoolang we daar niet toe geraken, blijven we opgesloten in het Liberale gevangenhuis. Van den eisch dat men ons door Grondwetsherziening uit dat gevangenhuis vrij late uitgaan, mag deswege geen oogenblik afgelaten. Toch behoeft men zich daarom ook in het gevangenhuis niet alles te laten welgevallen. Tegen den toeleg om ons heimelijk in het gevangenhuis te doopen, mogen we toch protesteereu. Er zijn uitersten van willekeur en tyrannie, waartegen zelfs de gevangene recht van appèl heeft. Al haakt ge naar het oogenblik dat ge vrij zult kunnen uitgaan, toch kan niemand vergen, dat ge inmiddels elke krenking voor lief zult nemen. Op dat standpunt heeft onze richting zich steeds geplaatst. :

;

eisch om invrijheidstelling der Christelijke school is reeds in gedaan, maar tegelijkertijd vroeg men toch: 1. schrapping van het woord Christelyk in Art. 23; 2'>. beteugeling van het kosteen 3. verbod aan den onderwijzer om kerkelijke loos onderwgs ambten te bekleeden.

De

'69

;

Waarom

?

Wijl deze driedubbele eisch ook op liet standpunt der Schoolwetmannen, mits ze billijk en consequent oordeelen, moet worden toegegeven. maar als Niet om, ware dat verkregen, den strijd te staken voorloopige erkenning van ons recht ter wegneming van het ergerlijkste; ter uitsnyding uit de Schoolwet van hetgeen met het systeem zelf der Schoolwet streed. « Dit verlokte Dr. Lamping, om in zijn bekend vlugschrift het betoog te beproeven, dat ook deze drie absurditeiten in het systeem der Schoolwet verdedigbaar waren; en het is dit nee plus ultra van geleerden overmoed, waardoor de heer Groen van Prinsterer tot den aitroep kwam: »Wilt ge ons ook dat niet gunnen, dan voorwaarts naar het Grondwetskasteel!" In dien zin wenschtén we wel, dat ook het drietal eischen,^waar we thans op wezen, door onze geestverwanten overwogen werden. Wie waande, dat de gevangene, wijl hy zich verzet tegen den ;

;

cipier, die

hem

wil uithongeren,

hoe eer hoe beter op

vrije

daarmee

zijn

voeten te komen,

besluit prijsgeeft, d.

i.

in casu

om

de Grond-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1875

Abraham Kuyper Collection | 176 Pagina's

I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 93

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1875

Abraham Kuyper Collection | 176 Pagina's