GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Frankrijk. Uit de Luthersche kerk. Dat het in de Luthersche kringen van Frankrijk al niet beter gesteld is, dan in de Gereformeerde, blijkt uit het feit dat de particuliere Synode te Montbeillard het plan, om alle protcstantsche kerken in Frankrijk te verecnigen, met behoud van de eigenaardigheden der verschillende kerken, met sympathie begroette. De andere particulieren Synode te Parijs, wilde echter van het vereenigingsplan niets weten, al pleitte de predikant Mettetal er met groote warmte voor, omdat te recht beweerd werd dat de Synode daartoe de wettige bevoegdheid miste. De particuliere Synode van Montbeillard nam een nieuw formulier aan, dat dienen moet om de jongelieden die belijdenis des geloofs hebben afgelegd, te bevestigen. In dit formulier is de naam van »Satan" met eene meerderheid van 43 tegen 15 stemmen geschrapt.

Op de voorstanders van het schrappen van den naam van den duivel is het woord van Duhschlands grootsten dichter, Göthe, toepasselijk: »Dat volkje bespeurt den duivel nooit, ook niet wanneer hij het bij den kraag heeft."

Op beide particuliere Synoden kon men wijzen op een toeneming van de Luthersche kerk in Frankrijk, waarschijnlijk doordat er uit Elzas en Lotharingen vele Lutherschen, vooral naar Frankrijks hoofdstad en ook naar de provincie, verhuizen. Toch moest men klagen dat de arbeidersbevolking zich in toenemende mate onverschillig jegens Gods Woord betoont. Dit behoeft niemand te verwonderen. Als eene Synode het voorbeeld geeft met het bestaan van den Duivel te ontkennen en dus Gods Woord openlijk aanrandt, wat is dan van de gemeenteleden te verwachten ? Het getuigt van weinig zelfkennis wanneer men van die onverschilligheid in de eerste plaats de godsdienstlooze scholen de schuld geeft. Was er waarlijk eerbied voor Gods getuigenis in de Luthersche kerken, zij zouden met de »leekenschool" geen vrede hebben, maar, gelijk de Roomschen tot beschaming van Lutherschen en Gereformeerden doen, vrije scholen stichten.

Dat de Luthersche kerken in Frankrijk niet, wat zielental betreft, onbeduidend zijn, blijkt hieruit dat--van de 40 studenten in de Theologie die aan de Parijsche faculteit studecrcn er 16 Luthersch zijn.

Dnitschland. Het nieuwe wetsontwerp tot beteugeling der ontucht.

Er is in Pruisen een nieuw wetsontwerp tot bestrijding van de ontucht voorgesteld. Hoevele goede bepalingen dit ontwerp moge bevatten, toch is het te bejammeren dat daarin de prostitutie niet principieel verworpen wordt, maar men deze zonde opnieuw wil reglementeeren Den naam van »kazerneering" op het toelaten van de ontucht in bepaalde buurten en huizen, komt in het ontwerp wel niet voor, doch de zaak wordt er in kiem in gevonden. De staat wil tot een soort van kapitulatie met de ontucht koraen, door te verklaren, dat de wetgeving wel «genoodzaakt is met de in dit opzicht aanwezige feitelijke toestanden te rekenen." Dit is de meest betreurenswaardige uitdrukking van het nieuwe ontwerp; de regeering schijnt niet te beseffen welk eene groote zedelijke schade zij door die uitspraak aanricht; immers de consciëntic des volks wordt daardoor op een dwaalweg gebracht. En wat voert men aan om de reglementeering van de ontucht te rechtvaardigen ? Het volgende: s> De ervaring heeft geleerd, dat algeheels uitroeiing der prostitutie in den weg van repressie door strafrechtelijke bepalingen of door politiemaatregelen onmogelijk is." Daaruit trekt men dan de conclusie, dat men onder zekere voorwaarden publieke huizen van ontucht moet laten bestaan.

Als men ook eens aldus redeneerde, omtrent den doodslag! Is het ooit door middel van strenge straffen of zelfs door het toepassen van den doodstraf gelukt om het doodslaan te doen ophouden ? En wie denkt er nu aan om maar geen %vetten tegen het dooden van den naaste te maken en geen straf van Overheidswege tegen te dreigen, omdat trots alle wetten en uitgevoerde vonnissen er altijd menschen gevonden worden die het bloed van hunnen naaste vergieten?

Volgens het nieuwe wetsontwerp is het toegelaten om woningen aan vrouwen te verhuren, die onder bescherming of toezicht der politie daar van de ontucht haar bedrnf maken. Daarmede is de skazerne", al is het ook in een fijneren vorm, in beginsel aangenomen. Want de koppelaars en koppelaarsters, wier schandelijk bedrijf bloeit, zullen trachten steeds meer woningen voor meisjes die zich aan de ontucht overgeven beschikbaar te hebben, terwijl niemand dit verhinderen kan.

Wat hebben die deelen der steden misdaan, waarin de prostitutie zich zal mogen nestelen ? Want volgens de voorgestelde wet, zullen alleen in bepaalde deelen van eene stad huizen aan ontuchtige vrouwen mogen verhuurd worden,

Welk een zedelijke schade daardoor kan aangericht . worden onder het opkomend geslacht, dat opgroeit te midden van geprostitueerden, die zich in sommige straten zullen vermenigvuldigen, kan men vermoeden. Wel beeldt de regeering zich in, dat de prostitutie door het verleenen van een privilegie zal worden beperkt, maar de ervaring in alle groote steden van Europa leert het tegendeel. Wel heeft het ontwerp de scherpe strafbepalingen tegen hen die vrouwen als hoerewaarden onder hunne macht houden, maar wat baat dit wanneer de wet aan de koppelarij zekere bescherming verleent? Alleen wanneer de geprivilegieerde ontucht lütvalt, dan wordt hel onmogelijk jonge meisjes in huizen van ontucht te houden. Maar wat belet nu menschen, die zoo laag gezonken zijn, dat - zij van de ontucht van meisjes die in hunne strikken gevallen zijn, leven, woningen beschikbaar te stellen en daarin heerschappij uit te oefenen voor haar die zich aan ontucht overgeven?

Volgens ons zou het zeer te betreuren zijn, indien het tegenwoordige wetsontwerp tot wet verheven werd. Het is helaas niet te verwachten, dat dit ontwerp, gelijk de schoolwet, zooveel weerzin in het land verwekken zal, dat de regeering zich genoopt zal vinden om het terug te nemen. Ook vreezen wij zeer dat er voor het ontwerp in den I.anddag eene meerderheid zal te vinden zijn. Daar kan het den schijn hebben alsof men door de nieuwe wet de pubheke eerbaarheid had bevorderd, terwijl inderdaad alles bij het oude blijft, of de toestand nog erger wordt,

WINCKEL.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 25 december 1892

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 25 december 1892

De Heraut | 4 Pagina's