GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Frankrijk Anti-Roomsche beweging.

De overgang van vele Roomsche priesters tot het Protestantisme blijft de aandacht trekken van hen, die belangstellen in de geestelijke ontwikkeling van Frankrijk. Het wordt steeds meer openbaar, dat de geestelijken die hun kerk den rug toekeeren, menschen zijn die zich aan de heerschappij van hun bisschop willen onttrekken. Mannen die een oog kregen voor hun geestelijke ellende en voor de heerlijkheid van het Evangelie van Gods vrije genade, treft men er haast niet onder aan, ten minste, als wij rekening houden met de afscheidsbrieven die zij aan hun geestelijke overheden zonden.

Toch is er nog een andere oorzaak die er toe drijft om Rome vaarwel te zeggen.

Reeds lang hebben de bisschoppen er over geklaagd, dat jonge geestelijken de positivistische denkbeelden van Auguste Comte hebben ingezogen én niet vreemd bleven aan de negatieve critiek op de Bijbelboeken, welke in Duitschland wordt uitgeoefend.

Die denkbeelden werken door, en eindelijk gevoelt een geestelijke, die den modernen tijdgeest in zich opnam, dat hij in de Roomsche kerk niet meer met een eerlijk gemoed kan werken. Daarbij komt, dat de bisschoppen beschuldigd worden van met hunne pastoors vrij willekeurig om te springen. Eén bisschop heeft er zich, naar het heet, op beroemd, dat hij zijne pastoors zoo nu en dan verplaatste om hun gehoorzaamheid te leeren. Een Amerikaansche geest heeft zich van vele Roomsche gees-

telijken meester gemaakt en daaruit is het mede te verklaren, dat zoo menig priester Rome den rug toekeert. Dat zulk eene beweging op het Fransche volksleven weinig invloed uitoefent, spreekt van zelf. De meerderheid van het Fransche volk behoort tot de vrijdenkers, of is goed Roomsch. Wij vreezen, dat ook de beweging in Oostenrijk onder de leuze van „los van Rome" blijken zal van weinig beteekenis, wat het godsdienstig leven aangaat, te zijn. In Oostenrijk en in Frankrijk ontbreekt de werking des Heiligen Geestes, welke zondebewustzijn wekt en drijtt tot het Geloof in den Christus naar de Schriften. In Oostenrijk scheen hej wel aanvankelijk anders. Doch hetgeen wij in den laatsten tijd vernamen, schijnt aan te duiden, dat we in Oostenrijk te doen hebben met eene politieke beweging, welke haar oorsprong vindt in revolutionaire beginselen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 22 april 1900

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland

Bekijk de hele uitgave van zondag 22 april 1900

De Heraut | 4 Pagina's