GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Gemengd nieuws.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gemengd nieuws.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Modern Heidendom in Bremen. Uit Bremen wordt gemeld, dat eenige weken geleden een predi kant in de JJremer Domkerk een preek hield, waarin alles wat naar religie zweemt, over boord geworpen werd. De voorganger had Psalm 79:10 tot tekst gekozen: Waarom laat gij de Heidenen zeggen: aar is nu hun God ? " Opmerkelijk was het, dat de gemeente bij het lezen van dezen tekst opstond, gelijk men dat in Duitsche kerken gewoon is. Daarop volgde de preek, die alle Christusloochening in driestheid overtrof. De menschen moesten van alle overgeleverde religie of van alle kerkelijke voorstellingen bevrijd worden. De redenaar scheen het monsterachtige van deze bewering op een Christelijken kansel te beseffen, want hij begon met de waarschuwing te laten hoeren, dat niet iedereen het wagen moest zich tot de hoogte van zijn standpunt op te heffen. Hij waarschuwde daartegen. Wie de kamerlucht van een behagelijk vertrek gewoon is, moet zich hoeden voor de ijskoude van een gletscherstreek die tot den hemel reikt. De preek kwam hierop neer: lle religie moet op zijde gezet; wanneer dit geschied is, dan wandelt de zielegod door het labyrinth (doolhof) van het gemoed-het voorgevoelen en het begrijpen van zich zelven tegemoet" De redactie van het Stader Sonntagsèlait, die deze mededeeling doet teekent hierbij aan dat dezelfde predikant zijne catechisanten tot getuigen heeft geroepen, dat hij nooit met hen gebeden, nooit den naam van Jezus aangeroepen en hen nooit op den Bijbel gewezen heeft!

Bremen heeft meer mergelijke predikanten. O. a. Dr. Kalhofï, den primarius bij de St. Martinikerk, die niet alleen loochent, dat Christus ooit geleefd heeft, maar ook geneigd is om te gelooven dat Paulus nooit heeft bestaan. Het treurigste in deze zaak is, dat men in Bremen zich aan deze dingen niet ergert en de wil niet gevonden wordt om er een einde aan te maken.

Als men in aanmerking neemt dat Dr. Schwalb, de Christusverachter, op een kansel van Bremen stond, en dat Dr. Kalthoff er nog arbeidt en dat ook de domprediker, waarvan wij hierboven spraken, aldaar zijne preeken houdt, dan is het duidelijk, dat in die stad het moderne heidendom vasten voet heeft gekregen.

Het is te begrijpen dat men in Duitsch'and de vraag gaat stellen, langs welke wegen men menschen, die nog godsdienstige vergaderingen willen houden in den geest van Dr. Kalthofif, kan nopen om zich buiten het terrein der Christelijke Kerk te constitueeren. De vraag is ook gesteld of de Landskerk van Bremen, die nog altijd aan de conferentie van Duitsche Evangelische kerken deelneemt, voortaan lid mag blijven. Het is reeds in de All^emeine Evangelische Kirchenzeitimg uitgesproken, »dat zulke nieuw-heidensche gemeen schappen moeten weten en ervaren, dat de andere kerken met hen alle gemeenschap afgebroken hebben? .

Heiligschennis. Onder directie van Mr. Froh man zal eerlang de Christenreize van Bunyan in den vorm van een tooneelstuk worden opgevoerd. En onlangs heeft de Vrouwen Zendingsver. van de Eerste Congr. kerk te Washington, D. C, het too neelgezelschap van Mr. Greet een stuk laten spelen, ten einde gelden te verzamelen voor het zendings fonds. Onderscheidene bladen hebben hierover een woord van afkeuring uitgesproken; vooral Harper's Weekly en The Christian Advocate van New York.

John Bunyan, door zijne allegorische werken ook onder ons geen onbekende, heeft er zeker nimmer aan gedacht of de mogelijkheid verondersteld, dat zijne Christenreize naar de Eeuwigheid, blijkbaar geschreven met het doel om voorstelling te geven van den waren godsdienst naar de opvatting der Puriteinen in later tijd te Londen of op eenige andere plaats ten tooneele zou worden gevoerd. Evenmin hebben de Puriteinsche nederzetters van New Engeland er aan gedacht, dat de nakomelingen der Pelgrimvaders er toe zouden komen, door tooneelvoorstellingen gelden te verkrijgen om daarmee de zaak der zending te bevorderen.

Spurgeon heeft eens gezegd, dat iemand, die den schouwburg bezoekt, zich zelven daardoor vervallen verklaart van zijn lidmaatschap der kerk. En Dr. J. M. Buckley, de reJacteur van de Christian Advocate, wijst er op, dat zijne kerk, de Meth. Epis. church, zich tegen het tooneel verklaart, is niet alleen om de stukken die opgevoerd worden, maar om de algemeene uitwerking en strekking, als niet be vorderlijk voor den vooruitgang van het Christendom.

Zooals bekend is heeft de General Conference van de Meth. Epis. kerk, die in dit jaar te Los Angeles, Cal, vergaderde, zich uitgesproken, dat kerkleden zich onder meer van kaartspel en tooneelbezoek moeten onthouden, maar de ramp van den Iroquois schouwburg van Chicago, waarbij ook leeraars en leden van de M. E. church omkwamen, heeft aan het licht gebracht, dat voor velen deze' regelen van discipline een doode letter zijn.

Wij ontleenen het bovenstaande aan de Wachter.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 14 augustus 1904

De Heraut | 2 Pagina's

Gemengd nieuws.

Bekijk de hele uitgave van zondag 14 augustus 1904

De Heraut | 2 Pagina's