GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een internationale organisatie der Protestantsche Kerken.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een internationale organisatie der Protestantsche Kerken.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De heer Kuiper vraagt ons nog' eens en' voor 't la.itst liet woord, om een internationale organisatie der Protestantsché Kerken te bepleiten. Mij schrijft daarover het Volgende: ' /' "" ; •; ••.'=; • s)

rptt'-'Ke r k en, internationaal *'^% g e b r ga li i s e e r d; , '

Geachte Redactie] ' ; .-

Volkomen steni ik het U toe, dat de ., fivangelische Alliantie'^ niet .kan optreden als wettige vertegenwoordigster van de Protestantsché Kerken., omdat ze hiertoe geen mandaat bezit, als zijnde ' eene vereeniging van privaat-personen. Maar zou ik nu nog niet de vraag tot u mogen komen, of het niet wenschelijk, ja tioodzakelijk is, dat de Protestantsché Kerken in alle landen der aarde, op den grondslag der Apostelen en Profeten, .zoodra de oorlog hee; ft uitgewoed en de vrede in Europa is weergekeerd (want op het oogenblik is het, er' geen, tijd voor) zich met elkander in verbinding stellen, ten einde een internationale organisatie tusschen haar tot stand te brengen en deputaten te benoemen (gelijk de Geref. Kerken in Nederland deputaten voor de Hooge Overheid hebben), ten einde voor de algemeene belangen van het; Protestantisme, op te komen? Gelijk bekend js, heeft de ., ., Evang. Alliantie''' indertijd ook veel voor de vervolgde Protestanten in Spanje en Rusland gedaan en verschillenden hunner uit den kerker bevrijd. Men denke slechts aan de geschiedenis van Don Manuel Matamoros in Spanje.

Ik zeg: „O^ den grondslag van Aposfeleji en Profeten"., want veel, dat zich als Kerk aandient, is daarom nog geen Kerk. Eerste vereischte is dus, dat men toezie, dat de grondslag goed is, ^, want niemand kan een ander fundament leggen daïi hetgeen gelegd is, n.l. Jezus Christus. Doch op dat fundiment wordt' verschillend gebouwd: „goud, zilver, kostelijke steeneri, hout, hooi, stoppelen", doch hoedanig iegelijks werk is, zal het vuur beproeven. Wat de verschillende Kerken op dat eenige fundament bouwen, moeten' wij, als wij samen willen werken, niet veroor^ deelen; het louteringsproces moeten wij aan Jiet vum overlaten. Doch de zich samen organiseerènde Prot. Kerken in de verschillende landen nioeten het over het fimdameftt., n.l. Jezus Christus., eens zijn, en dat wel, naar mijn bescheiden meening, zooals het fundament om. schreven is' in de ., ., Ttuaalf Artikelen des Chr Geloofs". ' De Apostolische Geloofsbelijdenis zou ik dus als grondslag der organisatie willen hebben, terwijl iedere Kerk natuurlijk het. recht behoudt, liare belijdenis nog.nader te omschrijven.

De nationaliteiten zijn, door Gods bestel, historisch geworden-Wij mogen ze dus niet niskennen en allerminst wegcijferen, doch ze moeten, als elk persoonlijk karakter, gereinigd én geheiligd worden. En de Kerk, die geroepen is, een Ucht op een korenmaat, een stad op een berg, een baken in zee te zijn, mag haar blik niet door het nationalisme laten benevelen. '\Li]j die. geroepen is, vóór te gaan en de voir keren te wijzen op Gods Woord als een licht ; op het pad, moet eenerzijds partij kiezen tegen 'palsch internationalisme, dat alle onderscheid tusschen de volkeren - wil weg nemen en met het historisch gewordene niet rekent, en anderzijds tegen een eenzijdig nationalisme, dat de volkeren met valsche leuzen misleidt en in. oorlogen wikkelt. Bij behoud van eigen vrijheid en volkomen zelfstandigheid, is het daarom gewens'cht, ja noodzakelijk, dat de Prot. Kerken in de verschillende landen der aarde, op het fundament van Gods Woord, met elkander in contact komen, opdat zij niet door een valsch nationalisme gedwongen worden, met valsche leuzen in te stemmen en onzuivere 'adviezen te geven. ' '

Doch ook om een andere reden is een internationale organisatie der Prot. Kerken noodzakelijk. De geloovigen toch moeten acht geven op de teekenen der tijden. De Heiland heeft gezegd, dat Hij ook nog a«rfi? « schapen heeft, die van dezen stal niet zijn, en dié moet Hij óók toebrengen. En het Zal worden ééne kudde onder éénen lierder." En nu moet de gemeente des Heéren, als de wijze maagden in de gelijkenis, hare lampen nemen en met de lendenen omgord, deiï Hemelschen Bruidegom tegemoet gaan. Dat moet niet één deel der Gemeente doen, of enkele deelen, maar de geheele Gemeente, in al hare geledingen, zooals verspreid is in de verschillende deelen der aarde. Geeti deel mag achter blijven, maar al Ae. geledingen van 's Heeren Gemeente moeten zich op den weg, begeven Jnet de lendenen omgord enbranjdende de. lampen. , ., Ziet de Bruidegom komt., , gaat uit Hem tegemoet.'." Dat woord-klinke haar voortdurend in het oor. De geheele verschijning van den Heiland was internationaal. Door het iniernationaal' bevel, vaij. den wereld^Keizer Augustus, dat de. .„geheele wereld" beschreven moest worden, werd de Heiland niet in Nazareth, maar in Bethlehem geboren. En het Oosten kwam. naar het Westen., om Hem daar te begroeten'. Bij zijn Kruisdood waren al de in dien tijd meelevende volken vertegenwoordigd. Het vonnis werd aan Hem - voltrokken door vier soldaten van het ; hèir, , ' dat, bijeen vergaderd was van de vier einden •of winden der aarde. En het .opschrift zijner ^beschuldiging, (tevens het handschrift onzer vrijspraak), , was geschreven in de drie wereldtalen: Hebfeeuwsch, Grieksch en laatijn, zijiide de eerste Polyglotte.^ 'het EvangeKe, geschreven in al, de vfereldtalen. Een Simon van Cyrens, die uit Afrika kwam, droeg Zijn Kruis. Een Pilatus, dié uit Rome kwam, schreef Zijn vonnis, en Jaden als Nicodenius en Jozef van Arimathéa, zorgden voor eene begrafenis, die dejti Rechtvaardige toekwam.

indien U, geachte Redactie, nog even de goedheid wilt hebben uwe gedachten te zeggen, over de, , internationale organisatie (een vrij verband) van al de Prot. Kerken in de verschillende landen der aarde op den grondslag der Apostolische, „geloofsbepjdenis, zult U mij en velen met mij zeer verplicjiten en ik, zal U over dit, p, unt niet meer lastig vallen, zonder .dat, U.dit-wéijsclit. , „ ; ..-, - , ., - ; ; , ' -

'*'& ., %.i, Ö9P, - 4i9g .ééh k|ér 'Üwe'gastyrijhe^dte i inogen genieten, ben jk, bij voorbaat mijn dank belu-igend, na, hejlb. ei-i groete,

•'; '••• UKd. dw. dnr. •

J. Kun'Eu;

Leeuwarden, 3 Nov. 1914.

w^ Het denkbeeld van den heer Kuiper'is lïïet nieuw, maar werd, zij het ook in anderen vorm, vroeger reeds meermalen voorgestaan door degenen, die een even warm hart hebben als hij voor de eenheid der Christelijke Kerk. Metterdaad is het een zeer droef feit, dat, terwijl de Roomsche* Kerk over heel de - wereld zulk een machtige internationale organisatie bezit, het Protestantisme in zoovele kerken eri'kerkjes verbrokkeld is. Maar 'hoezeer we dit feit ook mogen betreuren, de idee zelf door den heer Kuiper en ook door anderen weivoorgestaan, schijnt ons niet niet voor rea-Hseering vatbaar. Indien als grondslagvoor zulk een organisatie de Apostolische geloofsbelijdenis werd aangetiomen, zou de Room'sch-Katholieke Kerk niet kunnen vi'orden buitengesloten, evenmin als de Griekschórthodoxe Kerk, die beide evenzeer als wij de ' ApóStoli.sche - Geloofsbelijdeniserkennen. En omgekeerd zijn er Protestantsché Kerken, van Wie kwalijk meer getuigd kan worden, dat ze nog op den bodem van ons algernêen en ongetwijfeld Apostolisch Christelijk geloof staan. Maar ook afgezien van dit formeele bezwaar zou terstond de vraag opkomen, met welk doel zulk een internationale organisatie in het leven zou moeten \Vorden geroepen? Nuttig zou dit alleen wezen, wanneer er een Prote.stantsch concilie kon [saamgeroepen worden, waar over gewichtige vraagstukken van de belijdenis enz. yitspraak kon worden gedaan. Maar juist op zulk een Concilie zou wel duidelijk aan het licht treden, hoe groot het verschil van inzicht onder de Kerken is, en vooral hoe met name de volkskerken schier aan .élke vastheid van belijdenis ontzonken zijn. Natuurlijk wil dit daarom niet zeggen, dat niet Voor een bepaald doel zekere saamwerking tusschen de Protestantsché Kerken zou kunnen verkregen worden, zooals b.v. thans om bij de volkeren op vrede aan te dringen. Maar dat zou geheel wat anders wezen, dan wat de heer Kuiper wil om een vaste internationale organisatie 'van alle Protestantsché Kerken te krijgen.

Het 'is een schoon ideaal, maar dat, gelijk meer idealen, voor practische verwerkelijking ons onvatbaar schijnt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 29 november 1914

De Heraut | 4 Pagina's

Een internationale organisatie der Protestantsche Kerken.

Bekijk de hele uitgave van zondag 29 november 1914

De Heraut | 4 Pagina's