GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

„De Heere zegene u uit Sion”.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„De Heere zegene u uit Sion”.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De HEERE zegene u uit Sion; Hij, die den hemel en de aarde gemaakt heeft. Psalm 134 : 3.

De zegeningen die ons van onzen God toekomen, zijn zeer onderscheiden.

Als ge den zegen Gods afbidt op uw morgenbrood, bedoelt ge met uw bede, dat 't dagelijksch brood dat uw God u en den uwen toebedeelt op uw disch, u de krachten van het lichaam sterken en verkwikken moge: En ditzelfde nu gaat door in heel uw aardsch en lichamelijk bestaan. Zult ge in gezondheid en levenslust u verblijden, dan mojEt de zegen Gods op uw spijze en op uw drank rusten, en moet ge in welstand u met de uwen verheugen kunnen.

Een heel andere zegen Gods daarentegen is het, zoo uw God u zegent in uw verstandelijk en zedelijk bestaan. Zoo er blijkbaar zegen rust op wat ge in 't maatschappelijk leven ondernaamt en opbouwdet. Zoo uw studiën u metterdaad vooruithelpcn. Zoo ge slaagt met uw examen Zoo uw gezin zich zóó ontwikkelt, dat ge een positie der eere onder uw volk en onder uw dorpsgenooten kunt innemen. En zoo iemand die u kent, er voor uitkomt, dat ge vooruit kwaamt en steeds vorderingen kondt maken zoodat ge rijker in kennis, zelfbeheersching en invloed werdt.

Doch met deze beide zegeningen werd de zegening des Heeren uit Sion nog uw deel niet, Drieërlei toch is de zegening van Boven die uw deel kan zijn, en uw leven.kan verrijken. En deze drie zegeningen zijn zóó onderscheiden, dat de beide eerste soorten van zegen het deel van Heidenen, Joden en Mahomedanen met u kunnen zijn, terwijl de derde en hoogste zegening alleen aan Gods kinderen ten deel kan vallen, en daarom nu heet die laatste zegening de zegening uit'Sion.

Ook in het geheel uitwendige van uw leven kan er, als vrucht van de Gemeene Gratie, beleid, voorzichtigheid en trouwe plichtsvervulling zijn. Dan vlot de arbeid. De gelden voor de voorziening in uw levensbehoefte komen geregeld in. Er kwam geen gebrek, eer overvloed in uw woning. En doordien ge op uw gezondheid toezaagt, gedij de ook uw lichamelijke ontwikkeling. Ge hebt uw dagelijksch brood, en op dat dagelijksch brood geeft uw God zijn zegen.

Dit echter heeft op zichzelf nog niets mei Sion uitstaande. Zulk een zegen op het dagelijksch brood genoten ook de mannen op den Arïopagus die God niet kenden. Zelfs wordt de zegen in dien zin soms ook genoten door wie in overdaad en zonde leeft. Zie maar 't speelhuis, waarin men brast en zich in weelde baadt. Met Sion heeft dit nu vanzelf niets te maken.

En zoo nu is 't ook met het gewone burgerleven van d-c; a kundigen en nobel zich gcdragenden wereldling.

Wat zijn er niet tal en tal van mannen en vrouwen, die toch feitelijk buiten God leven, den Mammon dienen en schatten opzamelen, en die schier nog rijker schat aan hun kinderen nalaten. Wat zijn er niet tal van andere mannen en vrouwen, die geheel buiten 't geloof staan, en die toch streng zedelijk leven, zich zelfs uitnemend beheerschen, kennis en kunde opzamelen, en hun volk en de maatschappij meê dienen, zoodat een ieder voelt, dat er zegen op hun werk, zegen op hun studie, zegen op hun optreden rust, en dat 't toch alles geheel buiten Sion lag. Ook hierin was zeer zeker zegen van Boven, maar uit de geestelijke Fontein vloeide ook die zegen niet.

^Vat zijn er niet Staatslieden van hoogen naam, veldheeren en vlootvoogden van machtig succes, geleerden van betooverende vondsten geweest, die volk en vaderland ten zegen verstrekten, en wier naam in dankbare nagedachtenis voortleeft, en dat ze toch vervreemd bleven van de mysteriën van het Kruis.

Welnu, ook op 't werk derzulken daalde de zegen van Boven neder. Immers tegenover hen stonden andere veldheeren of vlootvoogden die den slag verloren, andere staatslieden wier pogingen ijdel bleken, andere geleerden die heenstierven zonder te vinden wat ze gezocht hadden. Ook hier dus dezelfde onderscheiding. Eenerzijds mannen en vrouwen, wier pogen gelukte, wier streven slaagde, en die van God een zegening ontvingen, om hiermee een zegen voor hun volk en omgeving te zijn; — en naast en tegenover hen misschien even ijverige mannen en vrouwen, wier doel steeds gemist werd, en die heenstierven zon-d dtr na te leven in anderer hart. Doch ook bij zulk een zegening, 'tzij dat ze komt, 'tzij dat ze k uitblijft, is nog in 't minst van geen zegening uit v •-^i^ i|i|ijijiii ^\\n ill j' ji B Sion sprake. Immer» ook deze xegening van Boven komt niet alleen in 't Christenland voor, maar is onder alle volken en in alle eeuwen denkbaar, ook al ware de naam van Christus er nauwelijks genoemd. Dat Japan schier plotseling tot zoo reusachtige ontwikkeling kwam, is ongetwijfeld voor Japan een wondere zegen, maar uit Sion kwam ook aan Japan die ongelooflijke opbloeiing niet toe. Er mogen ook in Japan missies van beteekenis zijn, doch die missies bestrijken slechts een kleine buitenzobm van 't volksleven. Nog altoos is 't Japansche volk paganistisch in zijn groot geheel. En toch neemt dit niet weg, dat Japan door wonderen zegen hooger is opgebloeid, en ieder onzer voelt, hoe ook in Japan's nieuwe leven een zegening van Boven werkt.

Maar naast die tweeërlei soort van zegening van Boven, de eerste die op 't lichamelijk leven inwerkt, en de tweede die in de Gemeene Gratie onder alle volken uitgaat, staat nu in de derde plaats een derde soort zegening van heel anderen aard, en deze derde soort dat is de zegening uit Sion, die de Heere eeniglijk aan zijn eigen volk en aan de Kinderen des verbonds toebedeelt.

Zoo wonderbaar kan die zegening uit Sion zijn.

Het komt telkens voor, dat bij dien zegen uit Sion de zegen van een krachtig gestel en rijke gezondheid gemist wordt, zoodat 't een zegening is, vaak in lichamelijk lijden en van krankheid verzeld. En zoo ook is het herhaaldelijk gezien, dat wie den zegen uit Sion deelachtig werd, tegenslag op tegenslag in zijn maatschappelijk ondernemen had, in zijn studiën niet slaagde, of in zijn levenstaak achterbleef Sterker nog. Hoe dikwijls is het niet gezien, dat juist lichamelijk lijden en tegenslag in het leven, van Godswege als middel gebruikt werd, om den zegen uit Sion toe te bedeelen.

Niet dan zeer zelden gaan de drie zegeningen samen. Physiek zonder leed en sociaal zonder teleurstelling bleef Gods kind zelden. De zegen Gods in het lichaam met den zegen Gods in het sociaal zich opwerken is allerminst steeds het deel van zijn lieve kinderen. Eer omgekeerd valt de physieke voortreffelijkheid en de sociale uitnemendheid veel meer saam met de existentie van den wereldling, die wandelt in burgerlijke gerechtigheid en het Kruis van Christus voorbijleeft zonder naar den Man van Smarte in zijn sterven op te zien.

Sion duidt op de heilige tegenwoordigheid van den Driemaal heilige. Sion is de heilige plek met de Arke des Verbonds en het Verzoendeksel. Sion is de zelfopenbaring van den Drieeenige aan zijn verkoren kind op aarde. In Sion geldt 't een zegening des Heeren niet in hoofdzaak voor het lichaam, noch.ook eeniglijk in het sociale, burgerlijke en ambtsleven. Sion gaat veel dieper. Sion doelt op uw hart en uw nieren, zooals ze innerlijk door den Heiligen Geest worden aangeraakt, verrijkt, en eens verheerlijkt. De zegening van Boven in 't lichamelijk bestaan, valt vanzelf weg met uw sterven. De zegening van Boven in het burgerlijk leven heeft afgedaan, zoo ge op uw sterfbed van de burgerlijke saamleving voor altoos afscheid neemt. De zegening uit Sion daarentegen is uw wedergeboorte, is uw heiliging, is uw verheerlijking voor eeuwig.

Wie de zegening van Jehovah uit Sion mocht ontvangen, verliest nooit meer wat hij won, en komt door zijn sterven veeleer de aanwinst in zijn levensgeluk nog veel nader.

Uit Sion. is de term die doelt op uw innerlijk en eeuwig wezen.

Wel daarom hem, die uit dat Sion de zegening die eeuwig blijft, ontvangen mocht!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 5 december 1915

De Heraut | 4 Pagina's

„De Heere zegene u uit Sion”.

Bekijk de hele uitgave van zondag 5 december 1915

De Heraut | 4 Pagina's