GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 26

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 26

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

>mder

25

de algemeene Geschiedenis, dan wel, of zij als zelfstandige ) iVetenschap een plaats heeft in de Faculteit der Theologie? Het antwoord op die vraag is niet zoo eenvoudig als men Nel' denken zou. L. VON RANKE, die zelf op het gebied der (erkhistorie geen geringe verdiensten gehad heeft, hpeft terecht )pgemerkt: ,)n Schule und Litteratur mag man 11 ' chliche und )olitische Geschichte von einander sondern, in dem lebendigen )asein sind sie jeden Augenblick verbunden und durchdringen ~inander." 75) Indien in het leven beide zoo nauw verbonden ~ijn, waartoe dan de schoolsche onderscheiding gehandhaafd? Op het standpunt der empirische school is voor die ondericheiding dan ook geen enkele reden denkbaar. Dr. J. G. R. \cQUOY begint zijn leerboek over de Kerkgeschiedvorsching ~n Kerkgeschiedschrijving met de verklaring, dat er geen ver;chil is in de wijze, waarop de Kerkgeschiedeni en de Algeneene Geschiedenis moeten beoefend worden\ ï 6) Alleen stelt ie Kerkgeschiedenis aan den beoefenaar eenige bijzondere ~ischen: hij moet godsdienstig zijn en eenige liefde voor de Kerk ~evoelen. 77) Een eisch, die mutatis mutandis bij elk bijzonder Tak der historie kan gesteld worden en dus allerminst het recht )plevert de Kerkgeschiedenis buiten de Algemeene Geschiedenis e plaatsen. Maar ool( op het standpunt der "theocratische" school schijnt let onderscheid tusschen beide bij den eersten oogopsIag moeilijk e ' handhaven. Deze school put toch niet alleen voor de Kerknaar ook voor de Wereldgeschiedenis haar beginselen uit het . N oord van God; zij erkent niet alleen in de Kerk- maar ook n de Wereldgeschiedenis de Summa Causa, die alle ding be• teerscht naar Zijn raad; en ze doet dit zonder dé1 ,urn ooit letzij in de Kerk - hetzij in de Wereldgeschiedeni rut het oog e verliezen, dat de Providentia Dei den menschelijken factor liet opheft, maar postuleert. Indien de \TV ereldgeschiedenis van tit dat Theocratisch standpunt bl chou -wordt, kon er dan no )ezwaar tegen bestaan, dat d I 0) ch~ faculteit de beoelv ling van de kerkgeschieden . aan de Christelijke Philoogische faculteit? Ja, mo' zelfs niet nopen de belijdeus, dat evenais in het weI' leven, zoo ook in het Raads-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 26

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's