GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Oude problemen in de moderne biologie - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Oude problemen in de moderne biologie - pagina 29

Rede bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

2S

In dit laagste oer-organisme lag toch de noodzakelijkheid besloten van alle latere ontwikkeling, ja zelfs van de menschwording. Eene onzichtbare praeformatie dus i n die microscopische eerste eencelligen. Als ergens, dan is het toch wel hier aangewezen, van een wonder te spreken, in ieder geval van een verschijnsel, dat niet als natuurwet is te begrijpen (46). Tot zoover de moderne evolutie-leer. In haar logische verdieping is de wetenschap teruggekeerd tot de diepzinnige wereld- en wordingsconceptie, die i n eenvoudigen schematischen vorm de Schrift ons leert. Echter slechts in beginsel. Immers de Scheppingsgeschiedenis der Schrift wil wel geen leerboek zijn, maar geeft ons i n samenhang met de geheele Christelijke levensbeschouwing grondgedachten, waar de wetenschap vanuit kan gaan. Zoo komt het mij voor, dat de Schrift niet, gelijk de evolutieleer aanneemt, dat slechts éénmaal de wet omne vivum ex vivo werd doorbroken, maar meermalen, althans nog éénmaal, n. 1. bij het onstaan van den mensch. Het menschelijk geslacht toch is volgens het getuigenis van de geheele Schrift uit écnen bloede geschapen door eene bijzondere daad Gods. Het „hoe" is een volkomen mysterie. Wie echter inziet, dat de mensch psychisch een volkomen eenige plaats inneemt en met een niet te overbruggen afstand van het dier is gescheiden en wie heeft doordacht, hoe lichaam en ziel wel als een tweeheid maar toch als een twee-eenheid moet worden opgevat, die zal ook begrijpen, dat eene natuurlijke verklaring van het ontstaan van den mensch niet te geven is. Niet natuurlijk, maar misschien nog wonderbaarlijker dan de Scheppingsleer, is de hypothese van de evolutie-theorie, die om de continuïteit dier-mensch te handhaven zich genoodzaakt ziet, in de oer-organismen behalve de hun eigene levensbeginselen ook die van alle latere soorten en van den mensch met zijn rijkdom van geestelijke eigenschappen als sluimerend te veronderstellen. Niet natuurlijk, maar gewrongen en het karakter van „Vermittlung" en gezochte overeenstemming dragend, is die hypothese, die de continuïteit van het levende wil redden en de bijzondere plaats van den mensch i n de wereld niet

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 mei 1919

Inaugurele redes | 42 Pagina's

Oude problemen in de moderne biologie - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 mei 1919

Inaugurele redes | 42 Pagina's