GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Berekening of constructie - pagina 19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Berekening of constructie - pagina 19

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte en der Theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

17

Dur; k hei m en vooral K ers c hen s t e i ne r schier even groote bekendheid genieten . Hoezeer nu ook het systeem van Nat 0 r p evengoed als dat van De we y genoemd wordt met den naam "sociale paedagogiek", 1) toch is het duidelijk, dat er een principieel verschil tusschen de wetenschappelijke methodes dezer twee grootmeesters der opvoedkunde bestaat. En hoewel beide wel genoemd werden " de wijsgeer der werkschool" , toch is Nat 0 r p , gelijk werd aangetoond de logicist, en staat D e w e y aan de zijde van het naturalisme. D e w e y toch, de volgeling van \V i 11 i a m Jam e s, en thans zijn opvolger als leider van de school van het pragmatisme, vindt de groote toetssteen der waarheid in haar nut voor de practijk. D e theorie moet uit de practijk opkomen. Ideeën zijn opzichzelf nóch waar, nóch onwaar; ze worden het eerst indien ze , toegepast op het leven , brengen tot slagen of tot mislukken 2) Vandaar dan ook , dat hij alle opvattingen onderwerpt aan de vuurproef van de dienstigheid, en dat wetenschappelijk handelen experimenteel handelen is. Daar nu naast , nà en door de intellectueele en de industrieele revolutie , (door moderne wetenschap en techniek) de groote sociale revolutie (door de democratie ) overweldigenden invloed oefende, en de gemeenschap, waarin samen-arbeiden het parool is , in 't leven riep , wordt voor de school van Dewey de radicale sociale opvoedkunde het ideaal. De gemeenschap geeft het stempel aan de dingen; nut en niet-nut worden door 't gemeenschapsleven bepaald ; de school, ja heel de opvoeding heeft buiten haar sociale taak geen zedelijk doel. Aan het sociale doel van de school zijn alle andere doeleinden ondergeschikt. Wanneer we vanuit het gezichtspunt, dat de leiddraad voor deze verhandeling is , dit stelsel bezien , dan valt het onmiddellijk op , dat ook hier de tegenstelling berekening-constructie allerminst werd overwonnen. Gelijkt op 't eerste gezicht dit systeem bedenkelijk op een zuivere constructie, in werkelijkheid hebben we hier te doen met een paedagogiek, die enkel door berekening wordt verkregen. Immers hoezeer achter deze beschouwingen ook, gelijk steeds 't geval is , een wijsbegeerte staat, zoodra een paedagogiek wordt opgesteld , die haar normen en doelstellingen empirisch en zelfs experimenteel kan narekenen, is de oude een.z ijdigheid weer aanwezig, ook al wordt die eenzijdigheid dan wijsgeerig .. begründet" met de filosofie van het pragmatisme, op dezelfde wijze als de' berekening van de natural istische school beredeneerd wordt met de levensbeschouwing van het nieuwer realisme. Ook de "sociale paedagogiek" door D e w e y geleeraard en door K ers eh e n s te i n e r gepropageerd, ontkomt niet aan den ,) Zoo b.V. De Hovre, a.w. 2) cf. Dr. J. G. U b bin k. Het pragmatisme van William James. 136 sqq; De Ho v re . a.w. 94 sqq .

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 oktober 1926

Inaugurele redes | 33 Pagina's

Berekening of constructie - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 oktober 1926

Inaugurele redes | 33 Pagina's