GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Barthianisme en katholicisme - pagina 12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Barthianisme en katholicisme - pagina 12

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Barth al spoedig komen tot een "theologie des geloofs", zij het dan ook anders dan bij Althaus. Toch is het bij den toen nog onontwikkelden stand van zaken en in het nog tastend voortgaan der dialectische theologie heel goed te verklaren, dat "Zwischen den Zeiten" de artikelen van Peters on publiceerde en niet minder valt te verstaan, dat velen tusschen Peterson en Barth althans eenige affiniteit meenden te kunnen constateeren, vooral wanneer men let op de kritiek, die door Barth in dienzelfden tijd op Paul Althaus werd uitgeoefend 15). En toen dan ook Peterson in het jaar 1930 overging tot de Roomsche kerk 16), sprak het bijna vanzelf - en dan niet het minst in verband met zijn beschouwingen over het "objectieve" dogma - dat de aandacht zich weer ging richten op de relaties tusschen Barthianisme en Katholicisme. Het vraagstuk werd direct door Wob berm in aan de orde gesteld. Hij zag het objectivisme als "letzte Grund des Geschickes Petersons" 1 7) en ... dat objectivisme met de onderdrukking van de persoonlijke, subjectieve geloofsovertuiging verbindt z. i. Barth in menig opzicht met Peters on en Bauhofer. We kunnen de relaties met Bauhofer hier laten rusten 18) en in gedachten houden, dat het hier ging om het vermoeden van nauwe relaties in objectivistische richting.

*

* *

Wie de kritiek der modern-protestantsche theologen rustig overweegt, zal tot de conclusie moeten komen, dat de analyse allesbehalve helder en bevredigend is. Men kan wel zonder scherpe ontleding subjectivisme en objectivisme tegenover elkaar stellen en voorts Barth waarschuwen voor den weg, die naar Rome leidt, maar daarmee heeft men dan toch wel een al te gemakkelijke overwinning behaald. Want wie de ontwikkeling van Barths theologie bestudeert, zal moeilijk kunnen ontkennen, dat Barth reeds in het begin ver verwijderd stond van de Roomschkatholieke kerk. Het is toch wel zeer onzuiver, wanneer men de controvers tusschen Rome en de Reformatie concentreert rondom een iets meer of minder nadruk leggen op de beteekenis van den subjectieven factor. Het is in dit verband moeilijk te verstaan, dat W obbermin in zijn analyse niet ook Barths kerkbeschouwing in het oog vatte. De wijze, waarop Barth in den Römerbrief sprak over de kerk als een huis dezer wereld en de scheiding tusschen kerk en wereld 10

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's

Barthianisme en katholicisme - pagina 12

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's