GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De verflauwing der grenzen - pagina 52

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verflauwing der grenzen - pagina 52

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

50

kinderen hebben voort te planten, en dies een eigen Christelijke opvoeding in het huisgezin hebben te steunen door een eigen Christelijke School. Ja, zelfs hiermee kunnen we niet volstaan, want een groep in het volk, hoe vroom ook, staat machteloos en ongewapend, als ze niet ook mannen uit haar eigen midden kweekt, die in de hoogere sferen van het menschelijk bewustzijn zijn ingedrongen en zich met mannenmoed in het debat over de hoogere belangen der menschheid kunnen mengen. Zoo riep de Christelijke Lagere school straks om eigen Gymnasia, en mocht de kring der geloovigen zich evenmin aan de stichting ook van een eigen Universiteit onttrekken. Want immers nooit ten volle ontloken is uw menschelijk leven, zoolang g e dat leven ook niet voor uw denkend bewustzijn, d. i. wetenschappelijk, hebt verklaard. En nu is het zeer zeker volkomen waar, dat zij die gelooven niet allen tot eenzelfde belijdenis kwamen, en dat, waar die eenheid van belijdenis ontbreekt, uiteraard samenwerking voor de toepassing van dit stelsel is uitgesloten. Het stelsel zelf brengti' veeleer mede, dat niet alleen wij Calvinisten onzen eigen kring j vormen, maar dat elke andere nationale groep van belijders| desgelijks doe. Met name de principieele grens, die ónze| belijdenis van die van Rome scheidt, mag geen oogenblikl worden prijsgegeven. Maar het hoofddoel, dat door ons stelsel beoogd wordt, kan hierbij geen schade lijden. Immers ook bij het zich vormen van twee of meer kringen, blijft ge toch uw positie in het leven zelf innemen; vormt ge een macht in de werkelijkheid; en juist in die realiteit vindt uw beginsel een toebereide aarde, waaruit het de levenssappen naar zich toe trekt. Bij elk ander stelsel van verweer is er een strijd van meeningen, een worsteling met afgetrokken begrippen^ een kamp die in de phrase beslist wordt, en waarbij men zich gemakzuchtig aan den veel pijnlijker levensstrijd onttrekt door het opheffen van de pantheïstische leugen, dat „de waarheid wel voor zichzelve zal strijden", of ook ,,dat er niets gemaakt mag, maar dat alles va.OQ.t groeien" 182). Fraaie theorieën, alsof er naar dien leugenachtigen maatstaf ooit een Israël in Kanaan, ooit een Christus in Bethlehem, ooit een Calvinisme in Nederland zou zijn gekomen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's

De verflauwing der grenzen - pagina 52

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's