GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zonde en recht - pagina 44

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zonde en recht - pagina 44

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

38

nagekomen dan het belang gedoogt 97). Gods Woord leert anders. Met onwaarheid wisten de Gibeonieten het volk van Israël te bewegen, zonder dat het „den mond des Heeren" werd gevraagd, hun levensbehoud toe te zeggen (Joz. IX: 14 en 15). Wat onze hedendaagsche diplomaten daarvan zouden zeggen, schetst BernoulU aldus: „Dolus causam dans! Dol manifeste! Manoeuvres frauduleuses! Der Vertrag ist ja nicht ohne Gefahrde! So wurden die Rechtskundigen aller Zungen ausrufen; und WO ist das Cabinet, welches nicht gleich entschieden ware, sobald etwas geschlossen seij, ohne den Mund des Souverains zu fragen, so gebe es keinen einfachern Ausweg, als die Verhandlungen zu desavouieren und die Ratification zu versagen; so falie alle Verbindlichkeit von selbst dahin." 98) Dan, Gods Woord niet alzoo. De gezworen eed zal gehouden worden. „Heere! wie zal verkeeren in uwe tent?" In de beschrijving, als antwoord op die vraag gegeven, staat ook dit: „heeft hij gezworen tot zijne schade, evenwel verandert hij niet;" (Ps. XV : 1 en 4). En nog is in Davids dagen een hongersnood van drie jaar, omdat Saul de Gibeonieten toch heeft gedood. (2 Sam. X X I : 1) Als Zedekia het verbond schendt, zij het ook tegenover een' heidenschen Koning, die zijnerzijds zonder recht Jeruzalem belegerd heeft en Juda's Koning weggevoerd, zegt Gods Woord nochtans: „zal hij ontkomen, die zulke dingen doet? ja zal hij het verbond breken en ontkomen?" (Ezech. XVII: 15) Door de zonde is de kennis van het recht verduisterd. Onze landgenoot Van der Muelen, die de kennis van het recht tot den gevallen staat bracht, bedoelde geen weerspraak daarmee, en als ware het recht zelf eerst met den val ontstaan. Musaeus, die hem heftig aanviel, beschuldigde hem van Antinomianisme. Toch leeft de mensch, de zonde weggedacht, inderdaad zonder het bewustzijn van eene wet, die hij tracht na te komen. Zoo konde ook Van der Muelen zeggen, dat de kennis van recht en onrecht, die aan het heden eigen is, niet zulk een geluk is te achten. En tevens is die kennis van het recht eene onvolledige, eene gebrekkige geworden 99). Doch niet alleen is 's menschen kennis verdonkerd, en hij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's

Zonde en recht - pagina 44

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's