GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 72

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 72

Rede bij de overdracht van het Rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

72

schap sche ren

toegewezen;

is

maar dat

er

louter

op

clat

van eene G-oddelijke regeering

terrein valt,

toegegeven wordt,

als

gan-

niets te bespeu-

mechanische noodwendigheid

maakt het een poveren indruk, om

heerscht, dan

dit

in eens bij

het zedelijk leven halt te maken, hier de vrijheid te procla-

meeren en

aan te ontleenen, dat God bestaat

er het postulaat

en dat de

ziel onsterfelijk

Zulk duaUsme

is.

is

geen kracht,

maar zwakheid. Als G-od gemist kan worden voor het

ont-

staan en het bestaan der wereld, als zelfs de zedeUjke wereldorde

haar

oorsprong

en

haar bestand ontleent aan den

mensch, dan kan zijne existentie louter voor de compensatie

van deugd en geluk

niet noodzakelijk zijn.

De

dualistische

wereldbeschouwing doet aan God en wereld, aan wetenschap,

aan

kort. Zij geeft

en

religie

en aan „Seinsurtheile" beide te

,,Werth"-

de uitwendige wereld aan het ongeloof en de

inwendige wereld

aan

het

bijgeloof prijs.

Ze verbreekt de

harmonie van physis en ethos, van worden en handelen, van

kennen en doen, van hoofd en Indien absolute

aan

te

logische,

geldigheid

schoonheid aarde

de

toekomt,

goederen

zijn,

hart.

ethische en aesthetische indien

die

in

danken aan den mensch, voor wien

Er

is

zij zij

alle schatten der

hun oorsprong

waar en

valsch,

ten wet zijn gesteld.

van goed en kwaad, van schoon en onschoon

langzamerhand

dan

zijn ze

in

de historie door evolutie ontstaan, maar

ook niet absoluut, en kan morgen onwaar en kwaad

wat heden waar

onveranderlijk

zijn,

is

en goed; of ze hebben een absoluut en

maar dan

zijn ze niet historisch

geworden,

komt hun een transcendent en metaphysisch karakter hebben

niet

maar keuze tusschen één van beide; de normen van

zijn

zijn,

waarheid, goedheid en

waarde

dan kunnen

boven gaan,

normen

ze,

daar

ze

toe

en

toch niet in de lucht kunnen zweven,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904

Rectorale redes | 104 Pagina's

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 72

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904

Rectorale redes | 104 Pagina's