GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 76

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 76

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

66 voor de dogmen-historie van groot belang, hier verder laten rusten. Belangrijker voor m'n onderwerp is de strijd der nietneoplatonische realisten over de opvatting van de Eucharistie. Op dit punt was, onder den invloed van niet-Aristotelische, maar Ambrosiaansche motieven langzamerhand de theorie opgekomen, dat bij de Eucharistie de ééne substantie werd vervangen door de andere, terwijl de accidentia dezelfde bleven. Deze opvatting was in strijd met de leer van ARISTOTELES omtrent de saamhoorigheid van vorm en materiaal bij de individueele substantie, die toch reeds bij de uitspraak van het vijfde oecoumenisch concilie inzake den Middelaar eenigszins in het gedrang was gekomen. Vandaar dat sommige aanhangers van het gechristianiseerde Aristotelisme de transsubstantie verwierpen en de impanatietheorie voordroegen, die strookte met de uitspraken van 553 en hen dus niet verder van ARISTOTELES af bracht. Ook op dezen strijd behoef 'k thans niet in te gaan. Toch moest 'k dit punt even aanstippen, om de figuur van PETRUS DAMIANI te kunnen belichten. Er waren nl. ook voorstanders van het gechristianiseerde Aristotelisme die niet tegen de steeds veldwinnende transsubstantiatietheorie durfden ingaan, en dus een poging moesten wagen hun gedeeltelijk breken met ARISTOTELES te rechtvaardigen. PERTUS DAMIANI nu vond er dit op: de transsubstantiatie aanvaardend, rangschikte hij haar onder de wonderen, en leerde nu vervolgens dat God in Zijn openbaring aan ons Zich niet houdt aan de wetten die voor het schepsel gelden, dus ook niet aan de wetten der logica. De conclusie was natuurlijk, dat men dan omtrent die werken niets kan weten. Maar wondergeloof en gechristianiseerd Aristotelisme waren beide gehandhaafd en dat was voor DAMIANI de hoofdzaak.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 76

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's