GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 71

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 71

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

woon schepsel" ^^^), omdat ze zo — in haar creatuurlijkheid — een ftmctie bekleedt in het heilswerk Gods. Daarbij gaat het maar niet om een personalistische visie op de Moeder des Heren. Weüswaar hebben de dogmatische fixaties van 1854 en 1950 over haar persoonlijke privileges gehandeld^^''), maar men bedoelde toch niet deze privileges te isoleren. Ze worden direct — vooral in de dogmatische reflexie — gesteld in de samenhang van de speciale taak van Maria in het verlossingswerk. „Das ist — aldus een R. K. uit onze tijd — vielleicht die notwendige Entwicklung, dasz die Perspektiven sich weiten vom Individuum Maria mit seinen Privilegiën auf das ganze Heilswerk"^''"). Meer en meer komt de relatie tussen Maria en de verlossing in het middelpunt van de belangstelling. Welke is de plaats van Maria — met haar privileges — in dat verlossingswerk? En welke consequenties brengt dat met zich mee? Het is zeker niet toevallig, dat een der bekendste dogmatici van onze tijd — Schmaus — de Mariologie dan ook onmiddellijk plaatst in de context van de protestants-katholieke tegenstelUng inzake de alleen-werkzaamheid. Het gaat volgens hem om de interpretatie van Gods verlossingswerk. Volgens het Protestantisme zou God dat werk geheel alléén doen: „Der Protestantismus ist der Meinung, dasz die Einschaltung der mensohlichen Aktivitat Gottes Ehre beeintrachtige. Sein AnHegen ist es, die Ehre Gottes nicht durch das Geschöpf verdunklen zu lassen" ^^), een z. i. extreem protestantse opvatting, die door het evangelie weersproken wordt. De controvers strekt zich z. i. uit over de gehele Hnie: in de genadeleer en de Christologie^^). Het is de controvers over het „und" in de verhouding „Gott und Mensch". Het is hem er niet om te doen de mens te zien als „gleiche Partner auf 228) Friethoff, a. w. pag. 207. ^^^) Het woord privilege komt voor in de uitspraak van 1854: „singular! omnipotentis Dei gratia et privilegio" (Denz. 1641). 230) Fragen der Theologie heute 1957, pag. 303. 2^^) Schmaus, Mariologie (Kath. Dogm. V, pag. 312). Vgl. H. Asmussen, Maria, die Mutter Gottes, 1951^, pag. 15 v., die echter op het punt van het „middelares"-zijn terugdeinst. „Was unsere katholischen Brüder an dieser Stelle eigentlich meinen, ist noch nicht so deutlich gevi'orden, dasz wie es horen könnten" (pag. 50). 2^2) Schmaus, a. w. pag. 313.

69

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 71

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's