GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 35

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 35

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

liatio, waarover artikel 23 van de Belgica spreekt. Het is de religieuze benadering van het heü, gelijk in de geschiedenis van de hoofdman van Kapemaüm, van wie de mensen zeggen: „hij is het waard, dat hij geholpen wordt", maar die zélf zegt, dat hij niet waard is, dat Christus onder zijn dak zou komen ^°^) en deze man staat te boek als de man van het grote geloof, dat Christus in Israël niet had gevonden ^^*'). Het gaat dan ook niet om een protest tegen verband, wisselwerking, „connection", maar om d e aard van dit verband. Want het wonderlijke van dit verband is juist hierin gelegen, dat het religieus niet in de verdienstelijkheid kan worden getransponeerd en waarschuwend doorbreekt het evangelie aUe statistiek buiten geloof en liefde om. Het probleem der evenredigheid is door Karl Rahner zo gesteld, dat het m de verdienste slechts gaat om een analogie van menselijke verhoudingen, die op de verhouding tussen God en mensen worden toegepast: „de arbeider is zijn loon waard" ^•'^). Maar juist deze weg der analogie als fundament en illustratie van de verdienstelijkheid is een onbegaanbare weg, omdat in deze hantering der analogie de structuur der ge\ nade niet wordt gehonoreerd, die de „wisselwerking" tot een geheel andere maakt, omdat de gelovige zelf onmogelijk het verband tussen werk en loon in de verdienstelijkheid kan transponeren: dat is het geheim van het loon. En daarom kan Paulus tegenover het toerekenen van het loon krachtens verplichting stellen het geloof, dat zich richt op Plem, die de goddeloze rechtvaardigt, het tegendeel van de redenering via de analogie *^^). Het behoeft ons niet te verwonderen, dat meermalen in dit verband de gelijkenis ter sprake kwam van de werkers van het elfde uur, titel van het boeiende boek van Bruce Marshall: „To every man a penny". Deze gelijkenis heeft sommigen nogal wat moeite gegeven, omdat de evenredigheid hier doorbroken scheen in wat die laatste arbeiders ontvingen, immers evenveel als die anderen, die de hitte van de zware dag hadden doorM9) WO) 1") 112)

Luk. 7 : 4, 7. Luk. 7 : 9. Luk. 10 : 7; 1 Tim. 5 : 18 vgl. Deut. 25 : 4. Rom. 4 : 4.

33

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 35

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's