GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 12

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

maar van de kwade: zij verdienen dood en gericht"). ' ' Men beleeft de onmogelijkheid van de verdiensten vanuit de woorden van Christus en zijn apostelen en die woorden worden aangehaald tegenover wat men dan noemt de droom van het verdienen, waardoor Christus begraven wordt ^ ) . Als vanzelf ziet men de strijd tegen de verdienstelijkheid der goede werken geheel in de lijn van die van Christus tegen de farizeeërs, tegen moralisme en legalisme, tegen het veelvoudig „ik" in de gelijkenis van de farizeeër en de tollenaar-'^) en van de strijd van Paulus tegen het judaïsme, de strijd over de werken der wet en het geloof, de strijd over de roem der werken en het roemen in de Heer. Men zag de roem zakeHjk als identiek met de verdiensten en qualificeerde haar als zinloos, onmogelijk en irreligieus vanuit de Ware zin van het evangelie. Welke de zin van het Christelijk handelen ook mocht zijn, een meritoriale zin werd in ieder geval uitgesloten geacht. En meermalen geeft men dan ook uiting aan zijn bevreemding, dat anderen zich aan deze evidentie niet gewonnen geven. Zelfs een langdmige traditie wordt niet beschouwd als een excuus, nu de lamp van het evangeUe zó helder is gaan schijnen. Men kon nauwelijks verstaan, dat er over „verdienste" nog nader gesproken moest worden in de kerk van Jezus Christus. Is er discussie mogeHjk over de Nieuw-Testamentische veroordeling van de roem? Kortom: men was er van overtuigd, dat het niet ging om een verre consequentie van het evangelie, maar om de onmiskenbare evidente inhoud van het evangelie zelf. * * * Het wordt echter hoog tijd er aan te herinneren en daarmee raken we aan de kern der ganse controvers, dat men van R. K. zijde met de meeste stelligheid deze „evidentie" der reformatorische these en antithese loochent. Ontkend ") mors, 12) 13)

10

Erlauthaler Bekenntnis (Muller 288): „Hominum merita sunt condemnatio." Aldus in een stuk „de meritis". Conf. Aug., Art. VI. Lukas 18 : 11-12.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 12

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's