GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De zenuw der mystiek.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De zenuw der mystiek.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

.... en de kracht Zijner ppstanding.... Filippe'nsen 3:10.

De zenuw der mystiek is niet het gebed, hoe onmisbaar idat voor een godvtuchtig chTisiteljjk' leven ook zij'.

Niet het vasten, boezleer helt oo'k' door Christuis in 'den strijld tegen de booze geest^en^ die u zelfs in uw binpenliatmer niet miet rust laten, wordt aangeprezen.

Niet het eenzame gepeinsi, waaridjoor ge uzielf laat wegdednen, niet - weitenid aan welke kust der Goddelijke waarheid ge zachtk'ens zult aan.ppoelen' — hjoeveei heerlijüds het ook hiaef t^, u daiaraan soms over te geven.

Niet de verrukking, die uw ziel kan V'& rm'ele's-i teren, wanneer zij! jn nauw contact met haar Heiland is getreden en schuchter de hemelsche zaligheid aanraakt —• wat lieflijke indrukken de enkele 'OO'genblikk'en, dat ge daarin wordt opgenomen, u ook mogen nalaten.

Want gebed, vasten, gep'oins^ aanschouwing zijn altemaal niet anders dan middelen der mysitiek.

De kracht der gem'eenschapsoefening met uw Jezus m'oet u uit uw Jezus zelf toevloeien.

De Heilige Geest; , die u in de geheimen der mystiek inlc'idt en , u de middelen doiet aangrij'pen, ne'emt [daarbij! alles uit Christus.

Als Ide zie'i in werkzame, bewuste vierbindiiig met Christus staat, gevoelt zijl bet zóó, 'dat alles van Hem uitgaat.

Van Hem zijn de trekkingen, bij-haar het naloopen. ''

Van Heni Idle leiding, bij! haar het zich' laten! leiden.

Van Hem; 'de ve'ritiezing, bijl ha; ar het gevonidfe'ni wo'riden.

Van Hem; id'e liefde, bij' haar de wiederlielde.;

En nu is Christus gisterein' em beiden deïzelfde en tot in alle eeuwigheid'.

Een tegenstelling tusschen den historis-chien Ghrisitus en .den leven'dien Christus bestaat er voor de mystieke ziel niet.

De histiO'rische Christus leeft voo'r haaï.

DezelMe Heiland, die in Zijln hoqgepriesterUjli^ gebed Zijn volK op het hart flro'eg, staat ook thans voor den Vader O'm voor dat volk' te bidden.

Doch, gaat bijl die mystiek de persoon van Cbris'tus voorop en njet Zijn werk, ^00 tracht zij' zich

ook, ''door.den Geest gedrongen, allereerst met ÜÖH Christus in het heden iïi liefdebetrekking te stellen. '

Naar iden levenden Heilamd in den hemel gaat haar eerste zucht u, it.

Zij kent Hem slechts uit het verlddien, uit het Woord. Maar z_ij( wordt Hem gewaar ïn het heden. De Heilige Creest zorgde, dat Jezus' en de ziel elkander ontmoeblem.

In het mystieibe leven, worldl de persooinlijk©, werkelijke tegenwoordigheid vam uw Heere gesmaakt.

Uw hart zegt het u, dat Hij: in uw onmiddellijke nabijheid is.

Dat dankt gij! aan de opsllatidinig.

Verbinlding met dein levéindien Christus zou niét denkbaar zijn, indien Hij niet uit de dooden ware verrezen.

De taystieK ordent de heilsfeiden daln ook anders dan de historie.

In de historie komt eersit het li|den ten sterven, daarna de opstanding.

Maar in het innerlijk' beleven staat bel, gfelijk Paulus hier aangeeft: „Opdat ik Hem kentoe en de kracht Zijner opstaniding en de gem> eenschap; Zijns lijdens, Zijh dood gelijlkvormig wordende".

Dan igaait die op& tandin'g vóór het lijden.

En Idat nieit, omdat een der heilsfeiltón van ondergeschikt belang zou zijin.

Gij kunt er niet. één van missen.

Zij istemmen u alle tot aanbidding.

Maar alleen oimda; t de levende, de opgestajnle . Heiland u in Zijlh lijdön kan doen inleven.

Omdat eerst de door de kracht der opstanding levendgeworden _ziel zich kan onderdompelen in den bloedigen stroom va!n 'sHeeren lijden.

De Ikracht van Christus' opsllanding is daarom de zenuw der mystiek.

Zonder die zlou Hijl voiojr u een doodie Christus zijin. Zonder die zoudt gij ©en doode ziel wezen.

Een doöde-ziel kan mét een dooden Christus geen gemeenschap onderhoude'n.

Evenmia ©en doode ziel m'et öen levenden Christus.

Voor , alle geloovige mystiek is er noodig efen levende ziel en een levende Christus.

Daarin wordt openbaar de kiraoht der opKtanding.

Uit de mystiek leert gij! niet de oipstandinig de: s Heeren zelf kennen.

Maar alleen de kracht örvan.

De opstanding mo-et voor u vaststaan uit de Schriften, wUt giji wat er doo* den Geest in u wordt uitgewerkt, als ©en gevolg dier opstanding eeren.

Wie uit de mystiek-de openbaring Go'ds in Christus wil afleiden gaat feil.

Wie de ervaring verheft tot ©en bron van waarheid, overschat haar, schuift de Schrift opzij' en geeft zich over a; an ; ziekèlijkheid.

De mystiek bedoielt niet anders dan om voor u de openbaring te subjecltiveerenj onderwerpelijk' te malcen, tot vleesch en bloeid in u om' t© scheppen.

Ofschooai dan de mystiek ©en subjectief karakter dtaagt, rust zi| in het objectieve^ in den objectieven persoon van Christus, in de objeatiieve daad dier opstanding, in de objeotieve heilsopfe-nbaring.

De verhouding van subjectief en objectief in de mystiek, wordt zoio kosltelijk aangewezen in het: opdat ik kenn© de kracht Zijjner opsitanding.

Ieder < woord brengen. ; hebt gij' bier tot betsekenis te

Niet de opstanding blijllot uit uw mystiek bevin^ den, maar de kracht ervan.

Doch ge ervaart ook niet ©en ziefceïte, niet verder aan te duiden Icracht, maar wei' waarlijk d© kracht ider o^ps tand ing.

Doch waarom' stelt gij; het piet Raulus als uw ideaal om die kra, c^t der opsitanjding te leerein fcemien?

Hebt gij! die niet reeds ©rvarten ïn uw levend-' making ?

Ongetvnjfeid is dit waar, zoo gij in jnnigheiidi uw hart tot Christus opbaft.

Maar dan zult gij' toch lOok reeds to-t de ontdieMiing zijn gekomien, dat ©r in de opstandingi meer kracht schuilt, dan er tot u aiog is uitgegaan.

De behoefte is in u gewekt om in overvloediger mate !dis kracht te ontvangen.

Gij; kunt met dje Icracht nooit worden overladein.

Integendeel, gijl gevoelt u zoo hulpeloos zwak. En Idi'ö zwalkiieid kunt gij' alleen door de kracht der opstandiiiig te boven komen.

De zenuw der opstandingskracht moet in u trü-'Igten, aaiders hebt gij' ©en gievoel van geestelij Je' on-"•*' 'wel-ziju. : "

Daarom roept uw ziel steeds om meel-.

En gij; 'durft niat beweren, dat gij' de ktaoht der opstanding ten volle kent, vóór alles wat in u is is opgestaan, vóór ©r' niets doods in u is overgebleven, vóór gij; geheel nieuwe in©nsch zijt , geworlden.

Opdat ik kenne... de kracht Zijner opistanding.

Dit blijft een wensoh tO|t op d© hemelvaart vaji uw ziel.

Tot op d© opistanding u^vg vleesches.

Wie is nO'Oit 'doodig?

Wie nooit ingezoniken?

Die doodigheid en ingezolnljénheid kunnein alleen verjaagd door het leven.

Door het leven, dat Christus u door Zijn opstanding verwierf.

Door het leven, dat gij' bij' uzelf waarneemt in de zelfbeschouwing der mystiek.

De kracht van Christus' opstamdimg deed op den Paaschmorgen de aard-^ beven.

De kracht van Christus' opstanding zamelde de 'kerk tot ©en lichaam bijleen, dat leeft uit haar Hoofd. De kracht van Christus' opstanding wekt nog altijid uitverkorenen naar d© voorkennis op.

De kracht van Christus' opsiaiuding werkt in alle levendgemaakten zoodat zij' niet m©er sterven kunnen^ maar immer intenser en intiemer gaan leven.

De opstaniding behoort tot de gieschiedenis.

Maar de liracht van Cltristus' lopstaniding is nog nieuw.

Zij-is noig ©ven , sterk als op den-ochtenid 'der verrij'zenis. -

Zij; verminJdert niet, al straalt zij' nog zooveel energie uit.

Zij is gelijk', 'die olie uit de flesch, die niet werd opgeteerd. : !pï|^^

De (kracht van Christus'"-lOipstadding te kennen, het wil zeggen, dat gij' op het Paasohfeest uw jaaiidag viert.

Dat gij' gedurig nieuwe löioippen van leven bij u 'ziet zwellen, openspringen, bet blóemenhart naar den zonneschijln van Jezus' vriendelijik aangezicht

toewendien. Dat gij bij' innerlijke beschouwin, g nieuwen bloiesem 'ziet prijlken en nieuwie vruchten rijpen.

Gij' schouwt het leven. Gij' voelt het leven. Gij' kent het leven. Gij openbaart het leven. Gij openbaart het leven.

En dit is uw danMied: ik was dood, maar ik' ben weder levend geworden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 april 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

De zenuw der mystiek.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 april 1921

De Reformatie | 8 Pagina's