GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Reformatorisch realisme.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatorisch realisme.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want verwoesting en. geweld is tegen any over, en er is twist en men neemt gekijf op. Daarom wordt de wet onderhitsn en liet recht komt nimmermeer voort; want 'do goddelooze omringt den rechtvaardig©: daarom komt het recht verdraait voor. Habakuk 1:3b en 4.

Men weet, wat O'nder re-alisme moet worden vex's'taan.

Het is de dranig oim de werkelijkheid te kennen en weer te geven.

Elk geloovige is aanihanger van het realisme in den goeden zin.

Want een realismie', dat alleen oog heeft voor dieïL slechten kant der werkelij'kheid en er lust in vindt di©n steeds naar andeiren toe te keeren, kan niet sterk genoeg wo'rden veroordeeld.

Het realis'me van de Zola's, de Gyp's, de Bal-

zac's, de Paul de Kock's, de Barbusse'^^^anderen stoot den cihrisben af.

Als de cihristen de werkelijlcheid wR kennen drijft '""Ihemjniet het be-hagen in het onschoone en het onziedelijke en bet onware in de werkelijkheid, , maar de eisch der aioodzakelijkheid.

Hij wil niet 'leven in een ingebeelde wereld. Hij imoiet tot waar weten koimen.

Anders stelt hij zicli buiten de realiteit Kaïn 'hij voor het zondige in die realiteit geen belijdenis doen voor zijn God.

Kan hij zich voor het verleidelijlké in de' realiteit niet hoeden en anderen waarschuwen.

Kan hij het corrupte, het rotte in de realileit niet geeselen en striemen.

Kan hij het goede in de realiteit niet waardeeren en 4ot ontwikkeling koesteren.

Positie nemend in de realiteit kan hij eerst silreven naar liet ideëele, dat van boven miiifc-^hristus Jezus. ' • - È^Mi'-

Een aanzieiilij'kè dosis realisme is daarom onderstelling van alle reformatoriscihe gezindheid.

Maar dan moet in dat realisme de realiteit niet gefotografeerd worden en weergegeven zonder beoordeeling, maar moet ze getoetst worden aan normen, aan regelen, door God gesteld.

De realiteit moiet bezien niet met het interessante oog, want men kan zelfs de hel interessant maken. Zij moet beschouwd bij het licht Gods. Dat deed oök Habakuk.

In zijn realistische beschrijving yan Israels geestelijke gesteldheid spreekt hij' van verwoesting en geweld, van twist en gekijf, van recihtsverdraaiïng en rec'Msverkrachting, van machteloosheid der godvrucKtigen.

Bij dit alles legt hij de norm, de maatstaf aan van G.ods heilige wet.

Die wet Avordt onderlaten, zoo is zijn verzuchting. En zoo vindt hij in Israël niets dan anarchie. • Het geweld keert de gezagsverhoiudingen om. Het voTk is hopeloos verdeeld.

De justitie is naet eens klasse-justilie, maar injustitie geworden.

En de goddeloozen zijn zoozeer in de meerderheid, dat de recihtvaardigen, een verdwijnende minderheid, praktisch aan den stand van zaken niets veranderen kunnen. Ondanks hun principieel getuigen komt het redht verdraaid voort. Habakuk spaart zijn tijd niet.

Hij spaart ook de geestelijke leidslieden in zijn tijd niet. Hij' noemt ze kbrtwieg: : goddeloozen.

Hij voelt het: eerst moeten de oogen wijd open gaain voor de realiteit, zial zijn reformatorische arbteid een vrudhtbanen bodem vinden.

Eerst moet de zwarte realiteit voor God uitgesproten, zal zijn roepen en scihreeuwen om reformatie verhoord worden.

Hoe staat gij nu tegenover de realiteit. Alleen met pntvankelijken geest?

Of tenminste met de vooropgezette bedoeling om in die realiteit alleen het schoone te schouwen e^n 'het leelijke haastig te verstoppen?

Dair heeft het volk Gods, dat reformatie wil, aan u niets

Dian ihebt gij den zin voor hooger geestelijk leven verloren.

Dan is het gevoelen yan Jezus Christus, die eertijds de prof'efeen, ook Habakuk inspireerde, in 'u, iiiet.

Gij moet ümtiscjh tegenover de werkelijkheid staan, o Gij tooet naar de norm van Gods wet _ beoordeelen en veroordeelen.

_Niet eigen smaak, niet eigen wensch, niet idealistisclie aspiraties, m!aar de wil des Heeren alleen heeft over de werkelijkheid te beslissen.

Het „niet uit ons, m^aar al uit Hem" blijve ook hier van kracht.

Dan wordt gij oiok göwaar, hoever de realiteit afwijkt van den eisch Gods. . A#fi^^

Dat geeft u ya'stheid in uw refoirmatorisohe aCitie. Doel in uw reformatorisch - willen.

Afhankelijkheid in uw refoanmatorisch werken.

Onverzettelijkheid tegenover al wat de reform'aitie wil smiO'reïi.

Gebedsdrang om reformatorische vervorming der realiteit.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 oktober 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

Reformatorisch realisme.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 oktober 1921

De Reformatie | 8 Pagina's