GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het profetische Woord.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het profetische Woord.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En wij hebben het profetische Woord, dat 7.ei vBst is 2 Petrus 1.-19

De kantteekeniag onzer Statenvertaling geelst biji de uitdriakking , , , zeer vast" de opmerking, dat de letterlijke vertaling van het oorspronkelijke eigenlijk zon moeten luiden: „vaster"; wij hebben het profetische Woord dat vaster is

Wanneer men nu dezen tekst spreukmatig gebruikt, als eene op .zichzelf 'uilgesproken gedachte, dan is ongetwijfeld de overzetting „zeer vast" de aangewezene, wijl in dat woord geene vergelijking met het voorafgaande lijgt aangegeven en daardoor alzoo deze Schriftplaats los komt te staan van het vorige. Doch Betten we de Uitspraak van den. apiostel Petras in het geheel van zijn betoog, dan .zouden we eene treffende gedachte laten verloren .gaan, indien we aan de letterlijke vertaling „vaster" geen recht lieten wedervaren.

De apostel betoogt de waarheid der apostolische prediking. Het was geene navolging van kunstiglijk verdichte fabelen, toen hij de kracht en de toekomst des Heeren Jezus ..Christus bekend maakte. En voor deze nadrukkehjke betuiging geeft hij twee steunpunten. Eerst .zijne eigen ..ervarinjg. Hij is bij de verheerlijking op den berg aanschouwer geweest van Christus' majesteit. Petrus heeft izèlf de eer en heerlijkheid gezien, die Jezus van ftod den Vader heeft ontvangen; zélf de stemme Gods gehoord: „Deze is Mijn geliefde Zoon". Dat was den apostel persoonlijk overkomen.

Doch daarbij behoeft het niet te blijven. Er is iets dat hechter steun biedt aan het g; eloof, en gewisser zekerheid schenkt. „Wij hebben het profetische Woord dat vast er is ...."

Gemakkelijk verstaat ge hier het profetische Woord als de Schriften des O'uden Verbonds. Welnu, dat Woord

Gods biedt, naar des apostels eigen verzekering, voor izijn g; eloof vaster bodem om er den voet op te zetten, dan izijne persoonlijke ervaring. Kostelijker ondervinding als waarvan Petrus hier gewaagt is bezwaarlijk aan te wijzen. OnUitdelgbaar staat ze als eene lichtende plek in .zijne zielsherinnering. En nochtans: „Wij hebben het profetische Woord dat vaster is".

De Christen, die opmerkzaam leeft, .geeft bij het voortschrijden izijner jaren aan dit woord van den apostel al .meer getuigenis. Hij. m: oge in den aanvang van .zijn geestelijk leven dikwijls gesteund hebben op en geleefd Uit hetgeen God hem had doen ondervinden, maar, als het wèl is, dan wordt op den duur het profetische Woord hem vaster. De rechtvaardige zal üit het geloof leven; en dat geloof licht .zich niet op ervaringen en bevindingen, maar alleen op het Woord Gods. Het is wel kostelijk als de Heere ons ondervindingen geeft van Zijne liefde en trouw, maar het zijn geene bronnen, waaruit het geloofsleven kan gevoed worden. Hoe worden ze ons soms bestreden en ontnomen; en, helaas, hoevele andere. ervarin, g|en komen weer daarna. D© christen, die .zijn geestelijken steUn zoekt in wat hij persoonlijk ondervond, vertoont weinig stUur en vaste richting. Hij is als een schipper, die het anker uitwerpt in het ruim van zijn eigen schip.

Hier is een regel voor de gezondheid van het geestelijk leven. „Wij hebben het profetische Woord dat vaster is." Eenmaal .zullen wiji, biji het heengaan uit dit .leven, het hoofd moeten neerleggen op het Wooird van onzen God en op dat alleen. Dan izal niet wat wij vroeger ondervonden, maar alleen de vastheid van de belofte Gods, door het geloof aanvaard, ons in vrede doen nederliggen. Paulus had aan het einde van z.ijn aardschen loop alleen het geloof behouden. Oefenen wij o.ns dan nu reeds volstandig om onze volle kracht door het geloof te vinden in de vastheid van 's Heeren Woord. Dan hebben we een hechten bodem ook als er geen ervaringen izijn. En dan zal door blijde en droeve ondervinding heen, ook in onbegrepen wegen, als de Heere schijnt weg te nemen wat Hij ons vroeger deed bevinden, nochtans onze geloofsroem kunnen zijn in het pnofetische Woord dat vaster is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 augustus 1922

De Reformatie | 4 Pagina's

Het profetische Woord.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 augustus 1922

De Reformatie | 4 Pagina's