GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Banierdrager.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Banierdrager.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mijn Liefste is blank , on rood; Hij 'draagt de banier boven tienduizenden. Hooglied 5:10.

(Paschen.)

Hallelujah, o mijn ziel, prijs den Heere.

Daarmee kom ik u op het Paaschfeest tegen.

Want waarlijk, mijn ziel, gij hebt overrijke stof.

Uit het lijden des Heeren bleek' Met u vooral: mijn Liefste is blank en rood.

Maar 'aan den morgen van den gedenkdag der Opstanding moogt gij juichen: Hij draagt de banier boven tienduizenden.

Het scheen, dat uw Liefste het onderspit had moeten delven.

Of Satan kon grijnslachen.

Of de wereld kon joelen.

Of de u verwante zielen der vrienden en vriendinnen van Jezus moesten treuren.

Maar ten derden dage week de steen van de graf spelonk.

Stralend stond uw Liefste op.

De kerker werd Zijn buit.

En het eerst gedacht Hij aan Zijn kerk.

En in Zijn kerk aan u.

Is Paschen voor de kerk de dag der ondertrouw, omdat Christus Zich aan de Zijnen, naar de profetie van 'Hosea, ondertrouwd in gerechtigheid en die gerechtigheid juist op P'aschen het luisterrijkst te voorschijn trad, zoodra het voor u Paschen werd, sloeg de dag van uw persoonlijke ondertrouw.

Hoelang zou dat geleden zijn?

Al weet gij ook den datum niet, gij zult u toch wel herinneren die eerste liefdes-gesprekken van uw Liefste?

Hoe zaagt gij met trots naar Hem op!

Hij was uw Held!

Uw Goël!

Uw God!

En gij, de eens door duivelen geplaagde, fluisterdet niet anders dan dat aanhankelijke: Rabboni!

Hij draagt de banier boven tienduizenden!

Herhaalt dat gedurig in heiligen trots.

Als er één bruid is, die rein en zuiver pronken mag met haar Bruidegom, dan zijt gij het, ontaarde, maar door Hem geredde ziel.

Zie Hem uit liet graf verrijzen, zie Hem de banier der overwinning plooien, zie, hoe Hij dat vaandel wapperen • doet boven tienduizenden verlorenen, maar die door Hem zijn gevonden, zie hoe Hij hen ook voorgaat, , niet naar Galilea: , maar naar den hemel. ^,

Hij draagt de banier boven tienduizenden!

Dat zij uw Paaschzang.

Of .versta ïk u wel?

Hebt gij bezwaar tegen dit lied?

Ja, zegt gij, de Hooglied-bruid gewaagde slechts van .tienduizenden, dat past uitste'k'end bij haar bruidegom, doch bij den Mijnen, niet. Haar bruidegom beeldde slechts den Mijnen voor.

Ik begrijpi u, ziel.

Gij hebt gelijk.

Onze Heere Jezus diraagt de banier boven tweemaal tienduizend, de duizenden verdubbeld.

Hij draagt de banier boven miljoenen maal miljoenen.

Hij draagt de banier boven al Zijn gewillig volk, van het begin tol. het einde der wereld.

Hij draagt de banier boven een schare, die niemand kan tellen.

Wat een machtigen Christus hebben we toch, o ziel.

Dit is wel mee een van de grootste raadselen, dat we soms nog bloode en versaagd, vermoeid en bevreesd kunnen zijn.

O, laten wij er elkander toch dikwijls aaa herinneren: ons staat de sterke Held ter zij', dien God .fieelt uitverkoren.

En weet gij, ziel, wat ook zoo troostrijk is?

Hij draagt de banier.

Niet wij.

Hij alleen.

Het is niet zóó, dat wij ook' banierdragers zijn, maar dat Zijn banier boven de onze uitwappert.

Neen, Hij is de Banier drager.

Wij zijn eenvoudig banier volgers.

Hij wijst ons den weg der victorie.

A.ls wij de banier uit het oog verliezen, zijn wij uit de richting.

TCn dan hebben we te schreien als bange kinderen, tot we den Banierdrager weer zien.

Die banier gaat ons vóór door alle gewesten van het leven.

Op den weg, waarop de felle zon ons de oogen verblindt.

In de donkte doodsvallei, waar we zelfs geen schaduwen ontwaren. Want het schrift op de banier is geborduurd met het licht der opstanding. Daar lezen we: Ik leef en gij zult leven.

Die banier gaat ons voor door het volle leven, door de wereld van den arbeid, door de wereld der ontspanning, door de wereld der politiek', door de wereld der wetenscha, pi, door de wereld der kunst.

Die banier te volgen is vaaK moieilijk, want de

Banierdrager kent geen hoogten en laagten. Hij treedt over alles heen. En ik hoor u zoo dikwijls zuchten, dat gij Hem niet kunt bijhouden. Dat de steenen, die de wereld op uw pad werpt, u pijn doen. M.aar onthoud dan, dat Hij heeft gezegd: in de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goeden moed. Ik heb de wereld overwonnen.

Ja, Heere, dat "hebt Gij door uw verrijzenis ge-•daan!

Ja, Liefste, gij zijt voor mij de Opstanding en het Leven! '

Kom ziel, scheiden we van dit Paaschfeest niet, zonder Hem te aanbidden:

G ij, Heer, alleen, G ij z ij t Ver winnaar in den strijd, En geeft uw vo 1 fc den zegen. •

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 april 1924

De Reformatie | 8 Pagina's

Banierdrager.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 april 1924

De Reformatie | 8 Pagina's