GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

BOEKBESPREKING.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOEKBESPREKING.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Periodieken.

Het goed geredigeerde Paedagogisch Tijdschrift huldigt in zijn dubbelnummer van Juli—Augustus den bekenden schoolman J. C. Wirtz. Aan Prof. Lindeboom, zoo leest men, komt de eer toe den heer W. aan het schrijven te hebben gezet. Aan het slot roept de redakteur (Dr) J. W(aterink) uit: „Sleclits zeggen we: „welk een werkkracht!" en „hoeveel vrucht!" en dat van iemand, die met elf jaar voor de klas stond! En hij is er friscli bij gebleven! Een losse foto van den heer W. wordt als bijlage gegeven.

v. d. S. vervolgt zijn bijdrage: „De taaJr van den Christen-onderwijzer in verband met de ervaringspsychologie." Hij komt tot de slotsom: „Er zijn uitzonderingen, waarbij van diep religieus gevoelen sprake kan zijn, maar over 't geheel stelt de religie vati het kind teleur; haar schoonheid ligt dan ook niet in wat ze nu op dézen leeftijd reeds is, maar in wat ze belooft en waartoe ze in staat stelt.Eerst in den adolescenteai leeftijd gaat ze in vervulling en spreidt ze haar rijkdommen.”

Dr Ph. A. Lansberg schrijft een „Bijdi-age tot de psychologie van den adolescent". Op grond van opgegeven opsteJlen formuleert hij zijn konklusie in de volgende punten.

lo. Natuurgevoel vindt men bij jongens en bij meisjes.

De laatste uiten het bij voorkeur in verhalende opstellen.

2o. Het school-leven interesseert de leerlingen het meest van alle onderwerpen.

3o. Over het huiselijk leven zullen jongens na de tweede klas niet bij voorkeur schrijven.

4o Uit opstellen over maatschappelijk leven blijkt gebrek aan organisatorisch vermogen en aan synthetischen blik, — ook al zijn het eenvoudige onderwerpen.

5o. Bij den adolescent toont zich ontwakend maatschappelijk gevoel, dat te zijner tijd offervaardig is.

60. Verhalende opstellen krijgt men percentsgewgze het meest en het best van de hand van vrouwelijke leerlingen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 september 1925

De Reformatie | 4 Pagina's

BOEKBESPREKING.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 september 1925

De Reformatie | 4 Pagina's