GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

In de gelijkmaking Zijner opstanding.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In de gelijkmaking Zijner opstanding.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want indien wij met Heiu één plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zoo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding. Rom. 6:5.

Jezus leeft!

En ik zal leven! Zoo doet het Paaschfeit u jubelen, mijn ziel. Ja, gij moogt uw juichtoon no> g hooger doen klinken.

Gij behoeft uw leven uit Christus niet geheel naar de toekomst te verleggen.

Gij moogt reeds voo^r het tegenwoordige dankeii: ik leef.

Of om het met den apostel te omschrijven: ..Christus leeft in mij en wat ik nu in het vleesch leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, die mij heeft liefgehad en zichzelf voor inij heeft overgegeven."

Zalig belijden!

Te.zaliger, naarmate de opstandingsmystiek zich voor u verdiept.

Want de opstandiugsmystiek draagt weer een geheel ander karakter dan de stervensmystiek.

Bij de eerste is de band tusschen mystiek en ervaring zooveel inniger dan bij de laatste.

Al zijt gij één plant met Hem geworden, zoo zult gij toch nooit Zijn sterveai ervaren.

Dat sterven blijft plaatsvervangend.

Den eeuwigen dood kunt gij niet ondergaan.

Maar zie, - bij de opstanding is het zoo geheel anders.

Zeker. Christus' eigen opstanding kunt gij ook niet ervaren.

DaarvooT zoudt gijzelt Christus moeten zijn.

Daaxvoo-r zoudt gij onder meer door de volle verschrikking der hel moeten zijn aangegrepen. •

Niettemin kunt gij met uw ervaring dichterbij Zijn opstanding komen dan bij Zijn sterven.

Hij nam uw zonde O'p Zich ein daarmee ook' de algeheele bezoldiging van uw zonde, de absolute dood.

Die rijpe zonde-vrucht behoeft gij door genade niet te eten.

Maar de rijpe opstandingsvracht moogt gij ktaichtens diezelfde genade juist wel proeven.

Gij staat tegenover het eeuwige leven niet als tegenover den eeuwigen dood.

Hij, die u verlost van het verderf, verschoiont u van een eeuwigen dood.

Maar Hij, die u kroont met goedertierenheid en barmhartigheden, verschoont u niet van het eeuwige leven.

Integendeel, Hij doet u dat volop genieten. Het heeft ]jeteekenis, dat in den grondtekst wel gesproken wordt van de gelijkmaking Zijns doods, maar eigenlijk niet van de gelijkmakhig Zijner op­

standing. Zij, die dat in onze vertaling ter vei^duidelijking hebben ingelascht, hebben juist iets heerlijks uit de opstandingsmystiek weggenomen.

Door éen plant met (Ihristus te zijn, ontstaat er voor u een gelijkmaking Zijns doods.

Doch bij de opstanding is het sterker.

Daar werkt de mystieke unie met Christus nog wonderbaarlijker.

Daar is de eenheid tusschen u en uw Heiland nog inniger.

Hij is niet uw plaatsvervanger in het eeuwige leven.

Neen. let toch mijn ziel op die rijke verdiensten van uw Middelaar, dat eeuwige leven moogt gijzelt leven.

Hier zou gelijkmaking een veel te zwak woord zijn.

Is er eigenlijk wel een woord te vinden, dat hetdeelhebben aan Jezus" opstanding volledig uitdrukt ?

Is menschelijke taal hier niet te arm voor?

Maar wat de taal niet kaai uitdrukken, voelt de mystiek aan.

Hoeveel is er voor haar niet werkelijkheid, wat de talen der menschen en Ider engelen ver te boven gaat!

Eén plant met Hem te zijn in de opstanding!

Wat dat zeggen wil, gij kunt het alleen verstaan, wanneer gij in de liefde van den Heere Jezus

Chrishis verzinkt.

En hoe dikwijls geschiedt dat? Immers o zoo zelden?

Nog zeldzamer is daarom uw ervaring ervan.

Want de mystiek is de bron, de ervaring een beker levend water, uit die bron geschept.

Ook de opstandingservaring kan de opstandingsmystiek nooit - evenaren.

En toch. hoe kan de opstandingsenraring, het genieten van het eeuwige leven, u hier beueden

reeds dronken maken! - • Als gij het beginsel der eeuwige vreugd een wijle in u gevoel!, wat doorleeft gij dan henielsche oogenblikken!

Hoe sm.a: ikt gij daar de Opstanding uit! Wat zal het dan wezen, wanneer dat beginsel volkomen is uitgegroeid.

Wanneer niets dan eeuwige vreugd uw deel is, omdat een volheid va, n eeuwig leven u doorstroomt.

En gij daarbij bedenkt, dat ook dan uw opstandingservaring de opstandingsmystiek niet uitput, hoc begint het u dan te duizelen!

Eén plan.t te zijn met Christus in Zijn opstanding!

O, zaligheid nooit af te meten!

Waarlijk, wat het oog niet heeft gezieii, het OOT niet heeft gehoord en in het hart des menschen niet is opgeklommen, heeft God bereid dien, die Hem liefhebben.

Zoo doe Hij ook aan u, mijn ziel.

HEPP.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 april 1927

De Reformatie | 8 Pagina's

In de gelijkmaking Zijner opstanding.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 april 1927

De Reformatie | 8 Pagina's