GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

PERSSCHOUW.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PERSSCHOUW.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds Schouten en Dr B. Wielenga 'over de beteekenis van Assen.

In verband met de poging, om ook te Arnhem een gemeente in het leven te roepen, staande op den grondslag: „niet-Assen", bevatte de „Geldersche Kb." van 2 Febr. 1929 een officieel woord van vermaan „aan de leden der Geref. Kerk van Arnhem", namens deh Kerkeraad, en tevens een „ingezonden" van twee oud-predikanten van de Kerk van Arnhem, onderteekend door ds J. L. Schouten en dr B. Wielenga. Ik veroorloof me een citaat uit het tweede stuk:

Zij willen uitdrukkelijk verklaren dat verbreking van het Kerkverband, om andere redenen, dan dat de Kerk den grondslag der Belijdenis verlaten heeft, of haar organisatie het leven naar die Belijdenis onmogelijk maakt, niet een daad van Kerkherstel maar van Kerkverscheuring of van Sectarlsme is.

In onze Gereformeerde Kerken blijft altijd de weg open, mogelijke bezwaren tegen eenige kerkelijke beslissing kenbaar te maken, en indien de geldigheid dezer bezwaren uit de Schrift en de Belijdenis aangetoond wordt, is het karakter van de Gereformeerde kerken zelve, waarborg voor het doen van recht.

Naar onze vaste overtuiging zal ieder nader en ernstig onderzoek, in den weg van dege studie, het bewijs leveren, dat de beslissing, door onze Generale Synode genomen, uit een principieel oogpunt bezien, de juiste is en in overeenstemming met het Woord des Heeren.

Losgemaakt van alle bijkomstigheden, ging het over de vraag, of men op gronden, 'die niet in overeenstemming waren te brengen met het Schriftgezag, vrijheid zou kunnen krijgen, om een weg in te slaan, die moest leiden tot vervluchtiging van de 'historische gegevens van de Heilige Schrift?

Hierop kon de S-ynode, met Schrift en Belijdenis in de hand, niet anders dan een ontkennend antwoord geven.

Nooit zal deze beslissing een kerkelijke scheuring kunnen rechtvaardigen.

Niemand steune dan ook door woord of daad, zij het slechts uit louter nieuwsgierigheid, de poging om tot breuke met het Kerkverband te bewegen.

Laat ons, niet in den weg van vleescheltjken ijver, maar met ootmoedige teederheid en beslistheid waken, werken en 'bidden voor de eenheid van de Gereformeerde Kerk, die, ook in Arnhem, nog altijd staat op het fundament der Apostelen en Profeten.

Den taatsen tijd heeft men getracht, in verband met mijn „Hoornstoot"-brochure de bewering ingang te doen vinden, dat mijn daar gegeven kenschetsing van het belang 'der Asser-synode eigenlijk een slag in de lucht was: ik teekende „Assen", dat niet het werkelijke Assen was.

Op 'deze „critiek", gelijk trouwens ook op de slechte en leugenachtige '•) opmerkingen van ds J. L. Jaspers, kom ik binnenkort wel in anderen vorm terug.

Het verblijdt me evenwel dat deze uitlating van dsSchoutenen van drB. Wielenga hierop reeds een duidelijk bescheid geeft.

Ik vernam, dat de eerste 'dienst te Arnhem door hoogstens 20 gereformeerden werd bijgewoond.

In memoriam prof. Geesink.

Ons overzicht van wat de kerkelijke pers ter herinnering aan prof. Geesink schrijft, wil ik hiermee besluiten:

„Friesch Kerkblad" (ds v. d. Meulen) zegt:

Ook schrijver dezes herdenkt met dankbaarheid het onderwijs, dat hij van den thans ontslapene heeft genoten. In onzen tijd telde de Theol. Faculteit slechts drie professoren, Kuyper, Rutgers en Geesink. Dit klaverblad stond voor de geheele opleiding. Van prof. Geesink kregen we college in de Ethiek, exegese Nieuwe Testament, Elenotiek, Oude en Nieuwe Philosophie en Logica.

Hij gaf zijn colleges altijd op zulk een wijze, dat de studenten steeds onder den indruk kwamen van zijn groote kennis niet alleen, maar evenzeer van zijn zin voor humor en scherts. Daarbij immer welwillend en bereid tot hulp bij moeilijkheden.

„Zeeuwsch Kerkblad" (ds Heij):

In Kuyper en Rutgers eerden we — om zoo te zeggen — het hooger-menschelijke, in Geesink het gewoonmensohelijke. Hij had tal van eigenaardigheden, ook wel menschelijke zwakheden, die in Kuyper en Rutgers ondenkbaar waren. Daardoor voelden we, dat een professor ook maar een gewoon mensch was. En dat was voor ons studenten, die ons ook maar gewone menschen wisten, een welkome ontdekking.

En dat had voor ons daarom zooveel waarde, omdat we niet twijfelden noch aan zijn wetenschappelijke capaciteiten noch aan zijn oprechte vroomheid.

Hadden we öf zijn wetenschappelijkheid óf zijn vroomheid in twijfel getrokken, het zou voor ons geen beteekenis hebben gehad, dat hij ook maar een gewoon mensch was. Aan gewone menschen is er in de wereld geen gebrek. Maar hem was het gewone verbonden met wat voor ons groote beteekenis had: oprechte vroomheid en wetenschappelijkheid.

De groote Voetius begon zijn hoogleeraarschap met een rede: „De pietate cum scientia conjungenda" en daarin greep hij al naar een schoone combinatie, maar ' in Geesinks leven was ook nog een derde: in hem was met wetenschap verbonden oprechte vroomheid en ook het gewoon menschelijke. Dat was het vooral, dat ons in hem aantrok en waardoor van hem groote invloed uitging in de studentenwereld.


1) Beide qualificaties schrijf ik bewust; aard ik den bewijslast. natuurlijk aanvaard ik den bewijslast.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 februari 1929

De Reformatie | 8 Pagina's

PERSSCHOUW.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 februari 1929

De Reformatie | 8 Pagina's