GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

PERSSCHOUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PERSSCHOUW

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

_, . „Secte en muiterij".

In het verslag van de verleden week door ons met een enkel woord genoemde rede van Prof. "Waterink, rerd gezegd, dat de N.S.B, geen secten en muiterijien in kerken en wereld-regeering wensoht aan te richten.

Hen kan tegen deze bewering reeds opponeeren onder verwijzing naar officieele papieren van de N.S.B. Misschien is het goed, ook eens te wijzen ap volgenden IpELSSUs uit een strooibiljet dat in den nacht van 31 lOctober-^l November 1935 te Utrecht huis aan huis (bezorgd is. Boven het biljet stond:

Natiönaail-Socialistische in Nederland Beweging

Algemeen Leider: Ir A. A. M u s s e r t Hoofdkwartier: Oude Gracht 354 — Utrecht.

Het is dus een officieel papier. En het fraaie stuk eindigt aldus:

Maar wij passen er voor om «nze zonen en onze mannen te offeren voor belangen, die met de verdediging van ons volk en onzen bodem niets uitstaande hebben.

DAARVOOR GEEN MAN EN GEEN CENT.

Eén van beide: dit is humbug, óf het is werkelijk gemeend. Maar zélfs wanneer het humbug is, richt het „muiterii" aan in een „wereldlijke regeering".

^^' Ophitsing tot moord.

In „Volk en Vaderland" van 10 Augustus j.l. schreef i iemand, die zich noemt „Een Gereformeerd N.S.B.-er", I liet volgende:

Gü, christelijke vakbonzen — tot u richt ik het woord.

Niet de commiunisten, maar gij' zijt het, die Gods heiligdom hebt verwoest met uw helsche, satanische boosheid.

Als eens de dag van Mussert komt, dan zal er, door Gods genade, één kreet door onze landen gaan: „Vervloekt zult gy zijn met al wat uit u en van u is. God zij uw ziel genadig." De goede God schenke ons arme volk die genade, dat deze groote dag spoedig daar zijl"

Het „Grafisch Orgaan" schreef d.d. 28 Augustus daarover het volgende:

„Wij zijb voor de vrijlheid van drukpers. Toch stellen wü' ons de vraag of een 'Openbare ophitsing tot moord niet een weinig gaat buiten de grenzen van hetgeen geoorloofd is. Zelfs al wordt die opwekking onderteekend met „Een gereformeerde" en al wordt de volvoering van het moordproces uitgesteld totdat „de dag van Mussert" is aangelicht, gaat het ons toch wat te ver."

Op zijn beurt schrijft „De Christelijke Ambtensiar", dat „De Gids" van 3 October ironisch (let daar wel otp) uitsprak, dat het „Grafisch Orgaan" zich vergiste, want, zoo schreef dan „De Gids":

„Hier is geen sprake van openbare ophitsing tot moord. Want als de dag van Mussert gekomen zal ziin, dan is het uit de weg ruimen van de „christelijke vakbonzen" volstrekt geen moord. Dat is dan een volbomen legale rechtspleging. Heeft iemand in Duitsohland, we mogen misschien niet zeggen er aan gedacht, maar 't uitgesproken, dat b.v. het in 1934 zonder vorm van proces uit de weg ruimen van Röhm, Von Schleiger, etc, moord was? Natuurlijk niet. Zoo iets is in de nationaal-socialistische staat volk'otnen legaal!"

Intusschen bedenke men wel, dat de onderteekening „Een Gereformeerd N.S.B.-er", nog niet behoeft te beteekenen, dat inderdaad een lid der Gereformeerde Kerken aan het woord is.

Gebed, meditatie, concentratie.

We ontvingen enkele stukken inzake een 'gereformeerden (kerkeraad, die de zusters 'had opgewekt, mee te doen aan een geibedsuur, als waarover in „He't Weekblad" (a.r. orgaan voor de Zaanstïibk) Ds D. Broer het volgende söhrijf t:

En nu denk ik aan de wijize, waarop in de neutrale pers voor de gebedsure, door de Keizerin van Abes^ synië bedoeld en gevraagd, reclame is gemaakt.

Reclame, ja; anders kan ik het niet noemen. Meifc enige, soms met veel, op'hef werd nu, bij' ingebreke-blijven van andere middelen, 'het 'gebed als middel aanbevolen.

Ergens in déze vorm, dat 'de mensen werden op- 'gewekt tot voldoen aan de uitgegane oproep, door jygebed, meditatie, bezinning en concentratie" inzake de vrede.

Men ziet: elk wat wils ! Gebed —> voor wie daaraan gewoon is, en waarde hec'hitien mocht. Over 'de waarde^zèK laat de oproep zich niet uit: we zijn neutraal!

Wie meer meditatief-aangelegd modht zijn, (rooms of theosofisch, dat do'ot er minder toe), 'kan z'n keuze doen in de richting van „meditatie".

Wie van conferentie-geest doortrokken is, en bij "voorkeur zwaarwiöhtige termen bezigt, 'kan bij „b e - zinning" teredht.

En mensen a la Dakneyer en Goué kunnen bun hart O'pihalen aan „concentratie".

Zo vangt men allen op, 'die van „viedeswil" be- 'zield ziin.

En plaatst maai- zonder Mik'ken of blozen al deze bemoeiingen, vermoeiingen en betrachtingen na.a.st elkaar.

IMe nevensc'hitoking is veelzeggend. Is typerend voor 'de geesit van onze tijd. Waarom zou 'de bezinning van de 'denlkende en vsdllende mens (van 'goeden wiUe, 'd.i. van •vredeowil, beheerst), van 'minder waarde en 'kraoM 'zijn, dan 'het 'gebed 'der „godsdienstigen"?

Elk draagt op zo'n manier toch 'het zijn© 'bij tot.... 'de vrede 'der volkeren. Wij mensen bobben nu eenmaal een verschillende aanleg. De één is 'godsdienstig, — 'de ander „doet er niet aan".

ET'en later:

De Kerk beeft zic'hzdf te zijn, in getrouwheid aan 'de waarheid; in 'getrouwe dienst van God; in dienst der gebeden ook, voor alle nood - der cihristen'heid en der 'ganse wered'd.

Maar dan niet op bevel van die wereld, die God vergeet, of die, als ze eens per 'gratie (in de nood) aan Hem 'gedenkt, dat niet 'doet oom Hem te dienen, maar om van God 'gediend te worden.

We zullen de aangeboden stukken tegen dien ikerkfrraad nu maar verder laten liggen en volstaan met overname van wat Ds Broer schrijft.

, -^' •^ Sociale bemoeienis, buiten „godsdienstige geschillen" om.

De tacht over N.S.B.-leden is aan de orde, men weet het. Hoe ipractistih in de N.'S.B. zelf op'getreden wordt, leert volgende passage uit „Het Arbeidsfront", „strijidblad voor de Nationaal-Socialistische Beweging in Nederland". Het gaat: over de staking in Tilburg. Titel: „Wat wil de N.S.B, van en voor den arbeider ? " Men oordeele :

„Het Aribei'dsfront" heet ons blaadje. Een werkelij'k arbeidsfront willen en zullen wij vormen en wij roepen alle eerlijke Nederlandsahe werkers van band en 'hoofd op om daaraan deel te nemen. Dan kunnen wij waarlii'k front maken tegen al wat onrecht is; wanneer wij allen het eens zün, als Nederlandse ih e k a m e r a 'd e n s t r ij, d e n d e voor ons aller gemeenschappelük belanig en niet zien'de naar wat ons 'verdeelt op go'dsdiensti'g terrein en niet 'luisterende naar politieke opihitsers, die om hun eigen belang te dienen, ons voor him. ksLmetje willen spannen.

We hebben de mensohen eindelijk leeren zien, 'dat sociale aribeid nimmer los te maken viel van de c'hristelij'ke beljj'denis. Wat 'blijft er 'hier van over ? Wie nog onzeker zijn .mooht, leze verder :

De vorming van valavereeni'gin'gen als strijdorganisaties tegen liberaal^kapitalistische wei'bgevers, die gespeend waren van alle sociaal gevoel, was noo'dzakeiyk. Ook wij willen dat. Maar wij willen 'die vakvereenigingen zien als 'het prachtige m'ateriaal, waarmee wij' den corporatieven Nederlandsoben nationaalsocialistisohen staat zullen opbouwen. Heit mogen •geen instrumenten zijn in de Ihanden van marxistische en andere politieke striuiroovers, die ze misibruiken ten dienste van toet algemeen belang sdhadende oo'gmerken. Wij willen de politieke leiders der vak V ereenigingen verwijderen en then vervangen - door eerlijke Nederlau'dsche vakmenschen, vrij van politieke besmettin'g, zo o als ons corporatieve systeem dat eiscbt!

Ook de vaJkbonden ige'lukgesdhakeid 'dus! „De poUtieke leiders der valkviereenigingen" weg; d.w.z. ook de christelij'ke !

Godsdienst en poUtiek gesobeidenl Bartih, en daarna ook N.S.B. En dan congressen en kerktucht remmende betoogen, — en intusscben denkt men in de lijn van

Kuyper te Wijven !

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 november 1935

De Reformatie | 8 Pagina's

PERSSCHOUW

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 november 1935

De Reformatie | 8 Pagina's