GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije kiesvereenigingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije kiesvereenigingen

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Landelijke Contactraad van het voorloopig verband van Vrije Kiesvereenigingen publiceert de navolgende verklaring Inzake zijn zelfstandig optreden in de politiek:

1. De reformatorische ontwikkeling van het gereformeerde leven (welke als vrucht van vernieuwende werking des Heiligen Geestes de laatste decennia onder ons tot een verblijdende activiteit in het kerkelijke, staatkundige, maatschappelijke, ja geheele leven stimuleerde) werd door de verharding in deformatorische verstarring (welke In de Geref. Kerken in 1942 en volgende jaren leidde tot. boven-Schrlftuurlijke bindingen aan on-Schriftuurlijke leer-en tuchtbeslulten) ernstig bedreigd, doch

In de vrijmaking der Kerk van tyraimleke hiërarchie, door den HEERE genadiglgk voortgeleid. Wij brengen den HEERE ootmoedig daalt en lof voor de genade, dat Hij in de deformatie, a.an vpelke v/y mede schuldig staan, doordat viiJ niet eer en meer aan Zijn Woord ons onderwierpen, ons niet heeft verlaten, maar opgezocht, om ons tot vernieuwden terugkeer tot dat Woord te verwaardigen.

2. Deze vrijmaking der Kerk bracht ons In een veelomvattend conflict met hen, die ons, wegens onze weigering van de binding aan hun on-Schriftuurlijke leeren tucht besluiten, gevonnist hebben „als m.enschen, die de Kerk van Christus wilden scheuren en valsche leer invoerden, welke vonnissen, nasprekend hetgeen in het Avondmaalsformulier wordt gezegd en zich grondend op wat in de K.O. (artt. 79 en 80) daaromtrent staat geschreven, volgens den letterlijken tekst Inhouden, dat de gevonnlsten, zoolang zij In zulke zonden blijven, geen deel In het rijk Gods hebben; waaruit voortvloeit, dat zij in allen arbeid van het koninkrijk Gods als mede-arbeiders zijn uitgesloten" (zooals uitspraak 5 van „Het Congres van Gereformeerden" op 30 Maart—1 April 1948 te Amersfoort bijeen, het formuleerde).

3. Na de vrijmaking der Kerk werd dit conflict ook etUsch van aard, ten eerste, , , doordat de synodocratische Gereformeerden, teneinde de samenwerking in het nlet-Institutair-kerkelijke te bewaren, eenerzijds in woord en geschrift — tegenover ons — , , betoogen, dat de bedoeling van hun vonnissen niet is de genoemde uitsluiting uit het rijk Gods, maar aan den anderen kant tegelijkertijd weigeren hun vonnissen, die tn strijd zijn met hun beweerde bedoelingen, terug te nemen" (zooals uitspraak 6 van „Het Congres van Gereformeerden" te Amersfoort zegt); en in de tweede plaats, doordat zij heden tegenover „bezwaarden" in hun midden marchandeeren met de herhaaldelijk bezworen Goddelijke waarheden hunner leerbesluiten en de daaraan toch aanvankelijk verbonden dwangmaatregelen.

4. De reformatorische ontwikkeling van het gereformeerde leven, als vrucht van verlichtende leiding des Heiligen Geestes in alle waarheid, heeft ons leeren zien, dat het synodocratische geheel van dehkbeelden, wat het politieke betreft neergelegd tn het A.R. beginselprogram, is samengesteld uit bepaalde theologlsch-wetenschappelijke gedachtencomplexen, welke zich wezenlijk van Schrift en Belijdenis verwijderen, zooals; de gedachtenreeksen omtrent de verkiezing, het verbond, de belofte, de doop, de Kerk, de Kerkregeering, de kerkelijke tucht, de functie van de Belijdenis der Kerk In het leven der geloovlgen, de plaats van de Kerk in de samenleving, „de algemeene openbaring", „de natuurlijke godskennis", „de gemeens gratie", de verhouding van de overheid tot de wet Gods, de „souvereiniteit tn eigen kring", „de eeuwige beginselen", de taak der overheid ten aanzien van de bevordering van het rijk Gods (art. 36 Ned. Gel.) en met betrekking tot het geheele publieke leven. Met dat gansche complex als achtergrond en oorzaak van het bovengenoemde kerkelijke en ethische conflict zijn vrij door de vrijmaking der Kerk in botsing gekomen.

5. Toen sommigen onder ons (soms in weerwil van de overtuiging, dat er door de valsche tucht met de boven aangewezen deformatorische leercomplexen als a, chtergrond, ten principale een kloof zonder brug was ontstaan, 'maar in de hoop toch een bespreking van de voorwaarden en grondslagen der samenwerking in de christelijke organisaties op gang te kunnen brengen) hier en daar, zooals te Berkel en Rodenrijs, Rotterdam-Delfshaven, Groningen, Den Haag, Mlddelstum, Sappemeer, Houwerzijl, hetzij de gevolgen van de gevelde vonnissen, hetzij het etMsch conflict, hetzij een gedeelte van het politlekegedachtencomplex, of ook dat alles samen, onder de aandacht van de synodocratische leden en besturen der A.R. Kiesvereeniglngen wilden brengen, is slag op keer gebleken, dat deze, getrouw aan het parool van hun „leider" Schouten, elke serieuze bespreking en behandeling daarvan uiteindelijk ten eenenmale onmogeiyk gemaakt hebben.

6. Bovendien Is de weigering, de voorwaarden en grondslagen der samenwerking in christelijke organisaties In bespreking te nemen en te geven, geen plaatselijk incident gebleken, daar bij de behandeling van het conflict In de A.R. Klesvereeniging te Berkel en Rodenrijs het CEN­ TRAAL COMITé VAN ANTI-REVOLUXIONNAIRE KIESVEREENIGINGEN het ethisch conflict met opzet buiten bespreking heeft gehouden, zoodat daarmee de partijleiding toen reeds voor heel de party de fatale weigering heeft openbaar gemaakt.

Bewijzen daartoe geeft de brochure , , Partij-orde of Heilige orde"i), waarin officieele stukken en besluiten zijn opgenomen.

7. Wij achtten toen onze zaak, wat de A.R. partij betreft, beslist en hebben daarom niet geaarzeld tot zelfstandige politieke formatie over te gaan. Daar wij getrouw wilden blijven aan het Woord en de Belijdenis inzake de voorwaarden en grondslagen der christelijke samenwerking, werden wij geïsoleerd door eij van hen, die ever de volle breedte van hun leven bleken en blijken te volharden in de deformatie, maar ook tegelijkertijd In de ruimte gezet, om onze politieke roeping overeenkomstig den eisch des HEEREN te volbrengen.

„Het Congres van Gereformeerden" wettigt zelfstandige politieke formatie tn uitspraak 8, waar het heet: „Op meerdere plaatsen noopten deze moeilijkheden sommigen hunner reeds tot zelfstandige politieke formatie over te gaan"; terwijl uitspraak 11 practisch ook toekomstige zelfstandige politieke organisaties niet in den weg wil staan, door er op te wijzen, dat „de leden van de Gereformeerde Kerken, die nog in de A.R. Partij georganiseerd zijn", geroepen zijn in de plaatselijke klesvereeniging „de bovengenoemde zaken onmiddellijk aan de orde te stellen", ongeacht „het optreden van Congres en Werkcomlté".

8. Van overtuiging zijnde, dat de situatie, waarin wij verkeeren, volkomen duidelijk is, achtten wij een samenspreklng met het Centraal Comité van Antirevolutlonnalre Klesvereenigingen, als door „Het Congres van Gereformeerden op 30 Maart—1 April ^e Amersfoort bijeen" wordt bedoeld, overbodig. Mede gelet op de benauwende verlegenheid van velen onzer, bij de jongste verkiezingen gebleken, is het uitkomen met een eigen getuigenis dringend geboden.

9. Want wij gelooven, dat in de vrqmaldng der Kerk de HEERE ons den terugkeer tot het Woord en de Belijdenis heeft geschonken, om ook In het staatkundige leven van ons volk met Zijn Woord en de Belijdenis der Kerk als een EIGEN GETUIGENIS uit te komen. In de overtuiging, dat onze politieke vrijmaking ook een zaak van voortgaande reformatie van het geheele leven is, willen wij ons daarom niet langer binden aan de theologlschwetenschappelijke gedachtencomplexen, onder 4 genoemd, noch aan het A.R, beginselprogram. Ons ook in de politiek gebonden wetend aan onze GANSCHE BEUJDENIS („De Drie Formulieren van Benigheid"), daar wij ons bij onze openbare belijdenis des geloofs voor heel ons leven aan de belijdenis der Kerk verbonden hebben, willen wij, alleen op dien grondslag staande, als Evangellebelijders het Woord Gods uitdragen in het midden van ons volksleven^ waarin het humanisme van allerlei schakeering den boventoon voert'. '

10. Ons bedoelen is niet een vast program voor jaren te ontwerpen, wat weer tot „principlëele" verstarring lelden zou, maar wij willen in de concrete situaties van den dag, in welke de HEERE ons brengt, het antwoord uit Gods Woord zoeken voor onze levenshouding inzake de zoogenaamde aetueele vragen, gelijk die er vajidaag zijn, bijv. met betrekking tot het internationale (zooals ^e verhouding tot de Vereenigde Naties, een Westeuropeesch blok, het Communisme, het Amerikanisme), tot Nederlandsch Oost-Indië, tot het maatschappelijke (zooals de organisatie van het bedrijfsleven). Op deze wijze hopen wij de goede vrucht van den arbeid onzer geloovige vaderen en voortrekkers, uit Gods genade gerijpt, en met name de Schriftuurlijke winst, welke Hij ons in de reformatorische worsteling en ontwikkeling der laatste decennia heeft geschonken, te verdlsconteeren.

11. Teneinde zoo onze roeping te vervullen, willen we komen tot een organisatorisch verband, mede als eisch van de huidige staatkundige constellatie, opdat wij ook door middel van afgevaardigden een eigen getuigenis doen hooren ter plaatse, waar dat behoort, tn Raden, Staten en Kajners. Of de HEERE ons daartoe tijd en ruimte zal schenken, staat In Zijn vrijmacht.

12. WU roepen dan ook allen, die in Kerk en politiek van boven-Schriftuuriljke bindingen en van on-Schriftuurlijke Ideologieën zich met ons hebben vrijgemaakt en willen vrijmaken, op, om zich bij ons aan te sluiten. Laat ons den van God ons gegeven tijd niet misbruiken, door af te wachten, of door onderhandelen met hen, die zich van hun deformatorische leer-en tucht-complexen toch niet willen vrijmaken (gelijk zij tot heden hardnekkig bewezen hebben), en alzoo niet tot onze positieve roeping in te gaan. Laten wij, nu de tijd voorts kort .Is, In deze laatste ure als één man staan, trouw aam het Woord van onzen God en aan de Belijdenis der Kerk, opdat wij het getuigenis mogen voleindigen; het getuigenis, dat onder ons volk de beslissingen vöór óf tégen den Christus openbaar maakt en öat dienstbaar Is aan Zijn wederkomst op de wolken, Wiens komst ook onze politieke verlossing, ja al ons heil, volmaakt.

DE LANDELIJKE CONTACTRAAD,

Ds F. A. DEN BOEFT te Groningen, Ie Voorz.

Ds JOH. PRANCKE te Rotterdam-W., 2de Voorz.

D. C. HAAK te Berkel (Z.-H.), Secretaris.

G. VINK te Rotterdam-Z., Penningmeester en

Administrateur van het Contact-orgaan „ONS POLITEUMA".

K. WIERENGA te Groningen.

De Landelijke Contactraad (Secretaris: D. C. Haak te Berkel, Z.-H.) zal gaarne contact opnemen met politieke vereenigingen, comlté's en ook met particulieren, die met bovenstaande verklaring Instemmen.

Hij geeft een maandblad uit „ONS POLITEUMA", het orgaan van den Contactraad. Abonnementsprijs f 2.50 per jaar.

Manifest

Volgend manifest is uitgegaan:

Aan de Leden der Geref. Kerken (onderh. art. 31 K.O.) in de Gemeente 's-Gravenhage.

Manifest.

Op 2 Juni 1948 is alhier de Geref. Nationale Klesvereeniging „Schrift en Belijdenis" opgericht. Deze klesvereeniging staat op den grondslag van Gods Woord en de belijdenis (vervat in de drie formulieren van Eenigheld) en heeft als doel de bevordering van de kennis der Schriftuurlijke waarheid voor en de Invloed van die waarheid op het staatkundig leven.

Onderstaande personen zijn tot deze klesvereeniging toegetreden omdat zij begeeren het ambt, waarmede God hen uit genade heeft bekleed (mede-arbeider van God In Zijn Koninkrijk) in afhankelijkheid van hun Lastgever te aanvaarden en uit te oefenen. Zij hebben van hun ambtelijke positie kennis genomen, zooals dit in de Heilige Schrift wordt uitgedrukt en zij verstaan die waardigheid alleen te bezitten omdat Christus hen leden van Zijn Kerk, d.w.z. burgers van het Koninkrijk der hemelen heeft gemaakt. (Zie Phil. 3 : 20). Gode dankbaar voor die rijke gunst willen zij nu ook In het staatkundige leven door hun aan Gods Openbaring gehoorzamen arbeid de wederkomst van Christus helpen voorbereiden. De Schrift nasprekende, dat hun plaats en roeping in de Kerk geheel hun leven en al hun handelen moet beheerschen om de eenvoudige reden, dat daarmede hun houding tegenover God is bepaald, kunnen zij ter bevordering van de komst van het Koninkrijk Gods alleen eendrachtig samenwerken met hen, die de eenlg ware gemeenschap onderhouden. Immers beteekent volgens Schrift en Belijdenis het sluiten bulten de Kerkgemeenschap het ontnemen van het burgerschapsrecht In het Koninkrijk der Hemelen, zooals in het gewone burgerlijke leven het ontnemen of niet-verieenen van het burgerschapsrecht ten gevolge heeft het niet mogen uitoefenen van de daaraan verbonden rechten. Vóór zij kunnen arbeiden in het Koninkrijk Gods In gemeenschap met hen, die zich daartoe aanmelden, zal eerst dat burgerschap door het oefenen van kerkelijke gemeenschap moeten erkend zijn.

Zij roepen U op tot mede-arbeiden, opdat wij allen getrouw in onze roeping mogen zijn en mede door onzen arbeid Christus het Koninkrijk aan God den Vader kan overgeven.

De Geref. Nationale Klesvereeniging „Schrift en Belijdenis" te-'s-Gravenhage.

's-Gravenhage, 21 September 1948.


1) Verkrijgbaar bij den Secretaris van den Landelijken Contactraad, D. C. Haak te Berkel (Z.-H.). Prijs f 1.50.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 oktober 1948

De Reformatie | 8 Pagina's

Vrije kiesvereenigingen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 oktober 1948

De Reformatie | 8 Pagina's