I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 96
Weisrijp
waar niet al voorvielen, en die door de scherpe resomet recht aan de orde zouden komen, voor goed worden
en
lutie eerst
afgesneden.
Wat
r
,
Ons dunkt, we kunnen moeten we komen. dunkt er onzen
er
lezers
niet
van tusschen. Tot dien efseh
van?
Restitutie. Als er
pogingen worden aangewend, om het peil van ons volksonderwijs te verhoogen, heeft men van Anti-revolutionaire ziidfr geen verzet te duchten, mits men ons niet tegelijkertijd tot zelfmoord nope. Vraagt men voor onze Volksonderwijzers ruimer trac tementen, verlichting van arbeid, betere opleiding, we zijn bereid dit alles toe te staan, slechts onder beding dat het niet naar den regel ga: »Den eenen z'n brood is den anderen z'n dood." We gaven daarom in overweging ter levensverzekering voor de Vrije school den dnedubbelen eisch te stellen: 1. Omschriivinff van de schoolruimte die voor het Openbaar onderwijs beschikbaar zal moeten zijn; 2. Omschrijving van de gewetens-clausule in ^^^'^ggave van aan den Staat uitgespaarde gelden. ri ^ rLVQ toelichting voor den eersten eisch gaven we gisteren. Over den derde spreken we morgen. Thans een woord over den tweeden eisch: de Restitutie.
Daartoe beginnen we met een misverstand weg te nemen, dat licht onze vrienden zou kunnen postvatten. Immers, men zou, door den klank misleid, zich kunnen inbeelaen, dat door ons terugkeer werd voorgesteld tot het sinds lan^ door onze richting verlaten stelsel van subsidie. legen subsidie is men onzerzijds fel gekant. Niemand wü er van hooren. Eeeds de enkele klank wekt onzen tegenzin. Voor recht strijdende, begeeren we geen aalmoes. bij
Onze
strijd
is een nobele worsteling voor een heilig beginsel. staken we niet, wijl men ons een douceur in de hand wil stoppen. Onder welken vorm ook, tot een vragen om subsidie brengt men ons nooit. >
iJien
strijd
Wat we
dan tegen
de kracht die
m
subsidie
hebben?
Waarom we haar met
al
ons is verfoeien? De rede ligt voor de hand: bnbstdie is een willekeurige toelage, die door den rijke aan den arme gegeven wordt; van zijn gril en willekeur afhangt; verplichting in het leven roept jegens hem die ze gaf; en aanleiding geeft tot een administratieve inmenging, die met een fier besef vanvriiheid en onafhankelijkheid onbestaanbaar is. Subsidie on^epiQlt onderzoek naar de bestaande behoefte en evenbewijs, dat de toegestane gelden op doeltrefifende wijze zijn oesteed. Jieide zijn ondenkbaar
zeer
zonder
aan den subsidieerenden
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1875
Abraham Kuyper Collection | 176 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1875
Abraham Kuyper Collection | 176 Pagina's