GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 96

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 96

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Weisrijp

waar niet al voorvielen, en die door de scherpe resomet recht aan de orde zouden komen, voor goed worden

en

lutie eerst

afgesneden.

Wat

r

,

Ons dunkt, we kunnen moeten we komen. dunkt er onzen

er

lezers

niet

van tusschen. Tot dien efseh

van?

Restitutie. Als er

pogingen worden aangewend, om het peil van ons volksonderwijs te verhoogen, heeft men van Anti-revolutionaire ziidfr geen verzet te duchten, mits men ons niet tegelijkertijd tot zelfmoord nope. Vraagt men voor onze Volksonderwijzers ruimer trac tementen, verlichting van arbeid, betere opleiding, we zijn bereid dit alles toe te staan, slechts onder beding dat het niet naar den regel ga: »Den eenen z'n brood is den anderen z'n dood." We gaven daarom in overweging ter levensverzekering voor de Vrije school den dnedubbelen eisch te stellen: 1. Omschriivinff van de schoolruimte die voor het Openbaar onderwijs beschikbaar zal moeten zijn; 2. Omschrijving van de gewetens-clausule in ^^^'^ggave van aan den Staat uitgespaarde gelden. ri ^ rLVQ toelichting voor den eersten eisch gaven we gisteren. Over den derde spreken we morgen. Thans een woord over den tweeden eisch: de Restitutie.

Daartoe beginnen we met een misverstand weg te nemen, dat licht onze vrienden zou kunnen postvatten. Immers, men zou, door den klank misleid, zich kunnen inbeelaen, dat door ons terugkeer werd voorgesteld tot het sinds lan^ door onze richting verlaten stelsel van subsidie. legen subsidie is men onzerzijds fel gekant. Niemand wü er van hooren. Eeeds de enkele klank wekt onzen tegenzin. Voor recht strijdende, begeeren we geen aalmoes. bij

Onze

strijd

is een nobele worsteling voor een heilig beginsel. staken we niet, wijl men ons een douceur in de hand wil stoppen. Onder welken vorm ook, tot een vragen om subsidie brengt men ons nooit. >

iJien

strijd

Wat we

dan tegen

de kracht die

m

subsidie

hebben?

Waarom we haar met

al

ons is verfoeien? De rede ligt voor de hand: bnbstdie is een willekeurige toelage, die door den rijke aan den arme gegeven wordt; van zijn gril en willekeur afhangt; verplichting in het leven roept jegens hem die ze gaf; en aanleiding geeft tot een administratieve inmenging, die met een fier besef vanvriiheid en onafhankelijkheid onbestaanbaar is. Subsidie on^epiQlt onderzoek naar de bestaande behoefte en evenbewijs, dat de toegestane gelden op doeltrefifende wijze zijn oesteed. Jieide zijn ondenkbaar

zeer

zonder

aan den subsidieerenden

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1875

Abraham Kuyper Collection | 176 Pagina's

I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 96

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1875

Abraham Kuyper Collection | 176 Pagina's