GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Kerkeraad te ’s Gravenhage heeft met

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Kerkeraad te ’s Gravenhage heeft met

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Kerkeraad te ’s Gravenhage heeft met de bijeenroeping der buitengewone Synode, die een v^fden hoogleeraar aan de Theologische School benoemen zal, wel spoed gemaakt. Reeds thans z^'n de uitnoodigingen verzonden, waarin medegedeeld wordt, dat de Synode op Dinsdag 16 Juli e.k. te 's Gravenhage zal gehouden worden.

Ongetwijfeld ligt in deze vroege saamroeping der Synode een afwijking van den dusver gevolgden regel, waar onze Generale Synodes steeds in Augustus vergaderden. Dit geschiedde met opzet, omdat Juli de vacantiemaand Is, waarin èn de predikanten èn de hoogleeraren gewoon zijn een tijd van rust te nemen. De vervroeging van de Synode, die thans in de helft van Juli zal gehouden worden, zal dan ook wel eenige bezwaren meebrengen voor degenen, die door de Kerken afgevaardigd worden of als praeadviseerende leden uitgenoodigd z^'n. Want het Is niet altoos gemakkelijk,

zakelijk was. dat in de Plaats van Judas Matthias zou gesteld worden, opdat niet de schijn zou ontstaan, alsof door de ontrouw van één man te niet werd gedaan wat Christus bevolen had. Niet zonder oorzaak, zegt hij, had Christus toch in den aanvang twaalf gekozen, opdat ze de eerste yerkondieers van zijn evangehe zouden zgn. Dit was derhalve een heilig getal, en mdien het door de misdaad van Judas verminderd zou zijn geworden, zou de verkondigmg van het Evangelie minder vertrouwen gewekt hebben. Hoewel Judas zooveel in hem was deze instelling van Christus had geschonden, stond het getal desniettegenstaande vast en onschendbaar. Judas kwam om, gelp hij verdiend had, maar de orde en het getal der Apostelen moest ongeschonden bleven'. En op de vraag, waarom een tweetal gesteld werd, waaruit door het lot een keuze werd gedaan, geeft Calvijn ten antwoord, „dat dit geschied is, opdat het duidelijk zou worden, dat Matthias niet zoozeer door de verkiezing der menschen, dan wel door het oordeel Gods tot Apostel gemaakt Is. Hierin lag toch het onderscheid tusschen de Apostelen en de predikanten^ dat de laatsten eenvoudig door de Kerk gekozen werden, maar de eersten behoorden geroepen te worden rechtstreeks van Godswege. Waarom Paulus In zgn voorrede van den brief aan de Galatiers zich zelf noemt een Apostel, die noch door de menschen noch vanwege de menschen tot Apostel gemaakt is.«Deze Goddel^ke roeping ziet Calvijn In de beslissing van het lot, „want, zegt hij, door de uitkomst van het lot heeft God verklaard, dat hij het Apostelschap van Matthias bevestigde". Ten slotte doet hij de vraag, die ook de inzender ons stelde, of de discipelen niet vermetel en verkeerd .hadden gehandeld, door zulk een belangrijke zaak door het lot te laten beslissen, en'geeft daarop dit antwoord: „Ze zouden tot het lot de toevlucht niet hebben genomen, indien ze door den Heiligen Geest daartoe niet waren aangedreven. Want hoewel Lucas dit niet uitdrukkelqk verhaalt, heeft hij toch zeker de discipelen niet wegens vermetelheid willen veroordeelen, maar veeleer de verkiezing van Matthias voorgesteld als een wettige en door God goedgekeurde daad, en hieruit leid ik af, dat de discipelen onder de leiding des Heiligen Geestes dezen weg zijn ingeslagen. Er kan dus geen twqfel over bestaan, dat deze geheele handeling hun door den Heiligen Geest is voorgeschreven. Wie daarom rustig de zaak overwegen wil, zal duidelijk uit de bedoeling van Lucas' verhaal erkennen, dat de discipelen niets gewaagd hebben te doen dan wat ze wisten, dat hun plicht was en wat door God hun was geboden."

Men ziet dus, hoe kras Calvijn zich uitlaat. Z^n gevoelen is wel door schier alle Gereformeerde Schriftuitleggers overgenomen. Zoo zegt ook de bekende Henry in zijn Schriftuitlegging, dat Matthias terepht onder de Apostelen is opgenomen; dat de beslissing door het lot een Goddelijke roeping is geweest, en neemt hij aan dat de Apostel Paulus niet de plaats verveld heeft van Judas, maar van den Apostel Jakobus, die te Jerusalem onthoofd is. En niet alleen de Schriftuitleggers oordeelden zoo, maar ook Voetius in zijn Politica Ecclesiastica, als hg in het lie Deel over het Apostolisch ambt handelt, noemt Matthias een wettig gekozen Apostel, keurt zijne verkiezing goed, en verklaart, dat de Apostel Paulus niet tot het twaalftal in engeren zin gerekend kan worden, maar een Apostolus tamquam supernumerariusj was (p. 354), d. w. z. een Apostel, die boven het getal uitging.

Natuurlijk is met de verwgzing naar dezs autoriteiten de moeilijkheid zelve nog niet opgelost. Er blgkt alleen uit, dat onze Gereformeerde vaderen wel eenparig de keuze van Matthias als een wettige en volgens Gods wil geschiede hebben beschouwd. Met 'deze opvatting zouden ook wij ons liefst vereenigen, zonder daarom het gevoelen van anderen te veroordeelen, omdat Gods Woord ons geen grond geeft, de verkiezing van Matthias als voorbarig te veroordeelen. Wel heeft men opgemerkt, dat Matthias daarna nooit meer onder de Apostelen genoemd wordt en van zgn Apostolische werkzaamheid ons niets wordt bericht, maar dit geldt eveneens van het meerendeel der andere Apostelen. En wat het afgesloten twaalftal betreft, zouden we niet gaarne met Henry dit willen handhaven door Paulus in plaats van Jacobus te laten optreden, al zou daarmede op zich zelf de moeilgkheid wel opgelost kunnen worden. Al zulke uitleggingen schijnen ons echter te gekunsteld. De Apostel Paulus heeft niet de plaats Ingenomen van een der twaalf andere Apostelen, hetzij dan van Judas of van Jacobus, maar is, zooals Voetius het terecht uitdrukt, een Apostel geweest, die aan het twaalftal is toegevoegd, met een andere roeping, n.l. om de Apostel der Heidenen te worden; zooals Paulus zelf tegenover Petrus verklaard heeft Het twaalftal der Apostelen zag, gel^k Calvgn reeds heeft opgemerkt, op de twaalf stammen van Israël; van daar dat na Judas' dood dit getal moest worden aangevuld door de verkiezing van Matthias. Maar de Apostel Paulus neemt als Apostel een geheel eenige plaats In naast het twaalftal Apostelen, want hem was de bediening van het Evangelie in de heidenwereld toebetrouwd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 2 juni 1912

De Heraut | 4 Pagina's

De Kerkeraad te ’s Gravenhage heeft met

Bekijk de hele uitgave van zondag 2 juni 1912

De Heraut | 4 Pagina's