GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vooralsnog zonder titel - pagina 179

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vooralsnog zonder titel - pagina 179

VU-studenten in het jaar 2000

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

D E K U N S T V A N H ET O N O P LO S B A R E

circa 90 procent van de tegenwoordige moslims zich soenniet noemt, navolger van Mohammed. Omdat de soenna niet eenduidig te interpreteren is, kan Tank als moslim (letterlijk 'aan God onderworpene') zeggen dat de islam 'flexibel en soepel' is. Het is naar zijn mening niet verplicht op de gezette tijden naar de moskee (letterlijk: 'plaats waar men zich neerbuigt') te gaan om te bidden, het eigen huis of de werkplaats kan ook de plaats zijn 'waar men zich neerbuigt'. Alleen het vrijdagmiddaggebed moet in de moskee verricht worden. Het is belangrijk om de contacten binnen en buiten de (geloofs-)gemeenschap, de ummah, te onderhouden en te versterken. Verder is het de eigen verantwoordelijkheid van een moslim vijf keer per dag te bidden op de voorgeschreven tijden. 'Allah weet dat iemand zijn leven in dienst stelt van zijn geboden of niet.' Als iemand bijvoorbeeld bezig is met de wetenschap, een groot goed volgens Allah, en die persoon mag niet bidden op de voorgeschreven tijd, dan hoopt een moslim dat Allah het hem vergeeft en dat hij het later mag inhalen, omdat hij met iets goeds en lovenswaardigs bezig is. Omdat de koran een universeel karakter heeft en te allen tijde geldig is, staat hij open voor interpretatie. Sommige regels zijn zo duidelijk dat die niet anders opgevat kunnen worden, maar 'andere regels zijn nog steeds voor interpretatie open. Zij krijgen een andere interpretatie naarmate de kennis van de mens van Allah's schepping toeneemt. De wetenschap is hiervoor een belangrijk instrument'. Over het dragen van een hoofddoek zegt Tank: 'als een moslimse het ter wille van Allah doet omdat het een plicht is die in de koran staat, dan is dat een groot goed. Maar als je geen hoofddoek draagt dan wil dat niet meteen zeggen dat je een ongelovige bent zolang je niet ontkent dat het een verplichting is'. Een moslim wordt niet alleen beoordeeld op zijn zonden, maar ook op zijn goede daden. Goede daden tellen tenminste voor tien, slechte daden maar één keer. 'Allah heeft ons geschapen, en alleen Hij kan ons vergeven, maar dat is ook wat Hij graag wil.' VoorTarik ligt de essentie van zijn geloof besloten in 'Allah is groot', 'er is geen andere god dan Allah, en Mohammed is zijn profeet'. Het is voor hem vooral belangrijk te beseffen dat de mens een eigen belang heeft in het accepteren van het feit dat je als mens onderworpen bent aan Allah. Tarik denkt niet dat Allah een persoon is. Zo'n voorstelling van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's

Vooralsnog zonder titel - pagina 179

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's